24 juni 2014 -
De meerderheid van de senior executives, directeuren en ondernemers wereldwijd heeft geen plannen om in de nabije toekomst bedrijfsprocessen uit te besteden. Hoewel besluitvormers erkennen dat outsourcing kán leiden tot kostenbesparing en procesefficiëntie, zijn zij bezorgd de controle op een belangrijk proces te verliezen.
Dat blijkt uit het IBR-onderzoek ‘Outsourcing: driving efficiency and growth’ waarvan Grant Thornton gisteren de resultaten publiceerde. Grant Thornton deed onderzoek onder 3.300 besluitvormers in het mid-market segment in 45 economieën om inzicht te krijgen in gedrag ten aanzien van outsourcing. Welke diensten worden geoutsourcet en om welke reden? Wat belemmert organisaties in hun keuzes en hoe kunnen deze obstakels worden opgeruimd?
Weinig uitbesteden
Het International Business Report laat zien dat 60 procent van de mid-market bedrijven wereldwijd op korte termijn geen plannen heeft om een bedrijfsproces uit te besteden. Outsourcing komt het minst voor in Zuidoost-Azië (26 procent), Oost-Europa (31 procent) en Scandinavië (33 procent). Daarentegen maakt meer dan de helft van de bedrijven in Zuid-Europa (64 procent) en Latijns-Amerika (51 procent) op het moment gebruik van outsourcing-leveranciers of is dit van plan. Het gemiddelde voor de eurozone is 35 procent, vooral gedreven door Zuid-Europa waar gemiddeld 64 procent van de diensten geoutsourcet wordt. Processen die met name worden uitbesteed, zijn belastingen (49 procent), IT (46 procent) en diensten op het gebied van HR en Payroll (36 procent).
Nederland: veel IT, weinig administratie
In Nederland staat 42 procent van de besluitvormers in de mid-market open voor outsourcing van backoffice diensten. Dit is een relatief hoog percentage in vergelijking met andere West-Europese landen, waaronder België en Frankrijk (rond 25 procent) en Duitsland (11 procent). Het zijn in Nederland met name IT-processen die bedrijven uitbesteden, ruim 47 procent. Financiële diensten, zoals het samenstellen van jaarrekeningen (19 procent), het voorbereiden van de accountantscontrole (negentien procent) en boekhouding (5 procent) worden het minst uitbesteed.
Drijfveren
Van de groep bedrijven die momenteel backoffice diensten uitbesteedt (of dit voornemen heeft), geeft 57 procent wereldwijd aan efficiëntieverbetering als de belangrijkste drijfveer te zien, en daarna kostenverlaging (55 procent). In Nederland gaat het om respectievelijk 58 procent en 57 procent. Opvallend is dat slechts een derde van de Nederlandse respondenten de drijfveer Waarborgen dat de staf zich op haar core business kan focussen noemt, terwijl deze op eurozone-niveau wél belangrijk wordt geacht.
Ook voor de bedrijven die géén plannen tot outsourcing hebben, zijn kostenverlaging (41 procent) of procesefficiëntie (33 procent) de belangrijkste redenen om het wél te overwegen.
Controleverlies
Arie Kuiper, partner bij Grant Thornton zegt hierover: "Ook in Nederland sourcen veel besluitvormers liever niet uit. Ze zijn bang om de controle te verliezen (59 procent) en hebben zorgen over de complexiteit van het outsourcingscontract (55 procent). Toch is het een algemeen misverstand dat het uitbesteden van een proces betekent dat een bedrijf de controle verliest. Outsourcing helpt managers juist om de werkdruk te verlichten. Zo is er meer ruimte voor reflectie, zicht op hoe het bedrijf presteert ten opzichte van zijn strategie en nieuwe prioriteiten. Ik verwacht dat positieve ervaringen en ‘bewezen efficiëntie’ de Nederlandse besluitvormer helpt te kiezen voor outsourcing."
Ik denk dat veel bedrijven hier terughoudend in zijn omdat ze bang zijn de controle te verliezen, hierdoor houden ze het liever in eigen huis om het overzicht te bewaren. Toch kan het vaak veel beter zijn omdat je je als onderneming meer op je core-business kan richten.