zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

WK verliest van Olympische Spelen

23 juni 2014 - De positie van het WK Voetbal is in de afgelopen vier jaar flink verzwakt. Het voetbalevenement heeft zijn sympathieke imago verloren. De Olympische Spelen en de Elfstedentocht worden veel meer gewaardeerd dan het WK. Ook het enthousiasme voor het Nederlands elftal daalt.

Van de voetballers is Arjen Robben het populairst, maar Sven Kramer en Epke Zonderland hebben veel meer fans. Dit blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 2.000 Nederlanders.



Kritiek op organisatie
"Bij eerdere metingen bleek het WK ook al minder populair dan de Olympische Spelen en de Elfstedentocht, maar het gat wordt steeds groter. Uit de onderzoekscijfers blijkt dat vrijwel de hele bevolking positief denkt over de Olympisch Spelen en de Elfstedentocht. Het enthousiasme voor het WK beperkt zich meer tot de mannelijke sportliefhebber," verklaart merkadviseur Beerda. "De doorlopende kritiek op de organisatie van het WK in Brazilië, Rusland en Qatar zorgt ervoor dat het Nederlandse publiek steeds minder warm loopt voor het evenement. Ook de slechte prestaties van het Nederlands elftal bij het laatste EK hebben een negatief effect op het WK-imago."

Top tien van sterkste merken onder de sportevenementen en -competities (inclusief de positie in 2012):
1. Olympische Spelen (1)
2. Elfstedentocht (2)
3. WK Voetbal (3)
4. Tour de France (4)
5. EK Voetbal (5)
6. Eredivisie (8)
7. WK Allround Schaatsen (6)
8. EK Allround Schaatsen (7)
9. UEFA Champions League (10)
10. NK Allround Schaatsen (9)

Nederlands elftal blijft de favoriete sportploeg, ondanks de imagodaling
Hoewel het imago van het Nederlands elftal in de afgelopen twee jaar een stevige knauw heeft gekregen, blijft het de favoriete sportploeg van het Nederlandse volk. Ajax en Feyenoord nemen de tweede en derde positie in op de ranglijst van populairste sportploegen. Ook PSV en AZ staan in de top vijf.

Top tien van sterkste merken onder de sportclubs en -ploegen (inclusief de positie in 2012):
1. Nederlands voetbalelftal (1)
2. Ajax (3)
3. Feyenoord (2)
4. PSV (6)
5. AZ (7)
6. FC Groningen (10)
7. Vitesse (11)
8. FC Twente (5)
9. FC Utrecht (9)
10. ADO Den Haag (13)

Sven Kramer en Epke Zonderland in gevecht om nummer één positie
Net als bij het vorige onderzoek van 2012 is Sven Kramer weer de lieveling van het Nederlandse publiek. Het verschil in populariteit met turner Epke Zonderland wordt echter steeds kleiner. Terwijl Sven Kramer twee jaar geleden nog ongenaakbaar aan kop stond, is hij nu in een zware concurrentiestrijd met de andere Friese topsporter Epke Zonderland.
Opvallend is dat de eerste voetballer op de lijst van populairste sporters pas op de zevende plaats staat. Als meest geliefde voetballer moet Arjen Robben een schaatser, een turner, een schaatsster, een wielrenster, een dressuurrijdster en een zwemster voor laten gaan. Robin van Persie en Wesley Sneijder hebben een vrijwel even sterk imago als Robben.

Top tien van sterkste merken onder de sporters (inclusief de positie in 2012):
1. Sven Kramer (1)
2. Epke Zonderland (13)
3. Ireen Wüst (3)
4. Marianne Vos (14)
5. Anky van Grunsven (6)
6. Ranomi Kromowidjojo (-)
7. Arjen Robben (4)
8. Robin van Persie (10)
9. Wesley Sneijder (8)
10. Yuri van Gelder (9)

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grote ondernemingen meer bevreesd voor reputatieschade dan beurskoers
 Philips voor de zevende achtereenvolgende keer beste reputatie
 In drie stappen minder risico op reputatieschade
 Communicatiemanager is vooral reputatie- en crisismanager
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10