Extra asfalt is geen oplossing voor fileproblematiek
20 juni 2014 -
De beoogde snelwegverbreding rondom Utrecht is opnieuw onderwerp van discussie. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu houdt ondanks het advies van het Centraal Planbureau om de plannen uit te stellen en felle tegenstand van GroenLinks en D66 toch vast aan de verbreding van de A27 naar twee keer zeven rijstroken.
Veertien banen asfalt om de fileproblematiek aan te pakken. Is dat echt nodig? Dankzij technologische innovaties als Dynamisch Verkeersmanagement en zelfrijdende auto’s ziet de toekomst er een stuk rooskleuriger uit. Dat stelt Bart Creemers van Econocom.
Dynamisch Verkeersmanagement
Creemers: "Dynamisch Verkeersmanagement, afgekort DVM, is een verzamelnaam voor geautomatiseerde realtime maatregelen om de verkeersafwikkeling te reguleren, aldus Wikipedia. Enkele voorbeelden van DVM zijn: verkeerssignaleringssystemen, toeritdoseringsinstallaties, dynamische wegmarkering, route-informatiepanelen en intelligente snelheidsaanpassing. DVM wordt door wegbeheerders ingezet om de wegcapaciteit efficiënter en milieuvriendelijker te benutten. Op basis van realtime informatie wordt via verschillende maatregelen de afwikkeling van het verkeer gereguleerd. Ook kan het worden gebruikt om weggebruikers te informeren of te waarschuwen voor de situatie op de snelwegen."
Actuele gegevens
Een onmisbaar onderdeel voor goed DVM zijn actuele gegevens die via verkeersmonitoring worden verzameld. Deze gegevens zijn voor verschillende doeleinden inzetbaar en één van de mogelijke toepassingen is het dynamisch aansturen van intelligente verkeerssystemen, bijvoorbeeld om files te voorkomen.
Verbetering van de doorstroom bij IJburg
Een mooi voorbeeld van Dynamisch Verkeersmanagement is het Smart City project bij IJburg in Amsterdam, vindt Creemers. "Het eiland is tijdens de spits vaak lastig te bereiken, omdat er maar twee bruggen zijn die het eiland met de rest van de stad verbinden. Deze slechte bereikbaarheid beïnvloedt het vestigingsklimaat voor zowel bedrijven als inwoners negatief en dat komt de economische groei van de regio niet bepaald ten goede. Het is daarom belangrijk dat de bereikbaarheid wordt verbeterd."
Persoonlijk reisadvies
In een samenwerkingsproject van onder andere de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam, Amsterdam Smart City en TrafficLink, wordt verkeersdata gebruikt om inwoners van IJburg van een persoonlijk reisadvies te voorzien via een app, op basis van de bestemming en de gewenste tijd van aankomst. Met deze gegevens worden bovendien de verkeerslichten op de actuele verkeerssituatie aangepast. Bij verwachte drukte blijven de stoplichten langer op groen staan om de doorstroom te verbeteren.
Automatische auto’s
Een andere mogelijkheid om de fileproblematiek aan te pakken, zonder de hoeveelheid asfalt te verveelvoudigen, is het gebruik van automatische auto’s, aldus Creemers. "En laat nu dezelfde Minister Schultz willen dat Nederland koploper wordt op het gebied van zelfrijdende auto’s. Om dat te realiseren maakt zij het grootschalig testen van zelfrijdende voertuigen in Nederland mogelijk. Bijna alle grote autofabrikanten zijn momenteel bezig met technologische ontwikkelingen om auto’s zelfstandig te laten rijden. Opmerkelijk is dat zoekmachinegigant en innovator Google hier het verst mee is. Zij toonden onlangs een eerste prototype van een door henzelf ontworpen automatische auto.
De auto heeft geen stuur en geen pedalen en moet ons volledig automatisch van A naar B gaan brengen. Van de ‘looks’ moet dit prototype het waarschijnlijk nog niet hebben, maar de gebruikte technologie is bijzonder innovatief".
Drive me
Het Zweedse Volvo ontwikkelde een prototype van een automatische auto die centraal staat in hun ‘Drive Me’-project. De ambitie is om in 2017 honderd van deze auto’s op de openbare wegen rondom Göthenburg te laten rijden. Op de snelweg moeten deze auto’s zelfstandig kunnen versnellen, remmen en van baan wisselen. Bij de pilot worden gewone Volvo rijders betrokken.
Op Youtube is een video te vinden over de voordelen van automatisch rijden.
Minder asfalt
Het is niet erg waarschijnlijk dat niet al deze technologische ontwikkelingen op tijd zullen zijn om de verbreding van de A27 te voorkomen, besluit Creemers. "Maar binnen twintig jaar zijn zowel het Dynamisch Verkeersmanagement als de automatische auto’s voldoende geëvolueerd, zodat het asfalteren van hele stukken natuur niet langer als enige oplossing voor de fileproblematiek wordt gezien."