19 juni 2014 -
Het zijn op het eerste gezicht tegenstrijdige berichten: de vraag naar flexibele kantoorruimte groeit sterk en tegelijkertijd staat nog altijd een kwart van de Nederlandse kantoren leeg.
Volgens Norma Snell, directeur van Forum Duurzaam Werken, is het een typisch verschijnsel van de revolutie die de flexibilisering van de arbeidsmarkt heet: "Als de werkelijkheid snel verandert, dan zijn er altijd oude structuren, systemen en processen die moeite hebben om die verandering bij te houden."
Het Nieuwe Werken
Veel bedrijven maken inmiddels gebruik van Het Nieuwe Werken, waardoor medewerkers meer vrijheid hebben in de tijd en plaats van werken. "Een logisch gevolg daarvan is dat bedrijven minder vierkante meters kantoorruimte nodig hebben," aldus Snell. "Tegelijkertijd is er een nog altijd groeiende groep van zelfstandige professionals: bedrijven huren vaker een ZZP'er in. Beide ontwikkelingen zorgen ervoor dat de behoefte aan vaste kantoorruimte afneemt, en de vraag naar flexibele werkplekken groeit. Die omwenteling gaat zo hard, dat overheden en vastgoedeigenaren moeite hebben om zich aan te passen aan de nieuwe situatie."
Investeren in flexibele concepten
Als vastgoedeigenaren en -beheerders leegstaande kantoorruimtes willen verhuren, zullen ze volgens Snell meer moeten investeren in flexibele concepten, zodat bedrijven of eenlingen een ruimte kunnen huren op het moment dat het uitkomt. "Vasthouden aan langdurige meerjarencontracten is geen oplossing. Ook overheden kunnen een steentje bijdragen aan de oplossing van de kantorencrisis, door flexibel om te gaan met de bestemming van bedrijfsruimtes. Dat gebeurt op dit moment nog niet of te weinig, waardoor de markt op slot blijft."
Vraag naar flexplekken
Het oude systeem piept en kraakt dus. "Er is veel vraag naar flexplekken, er is veel ruimte om die te realiseren, maar vraag en aanbod vinden elkaar niet. En wat heeft een piepende, krakende machine nodig? Olie! Een belangrijk onderdeel van het probleem is dat er geen dominante, centrale plek is waar vraag en aanbod elkaar kunnen vinden. Wie op zoek is naar een flexplek in een bepaalde regio heeft nergens een overzicht van het totale aanbod. Aanbieders van flexkantoren werken op dit moment vooral binnen de grenzen van hun eigen focus, met hun eigen website waarop ze zich presenteren."
Vraag en aanbod
Een oplossing zou kunnen zitten in een platform dat vraag en aanbod bij elkaar breng. "In verschillende andere sectoren zijn de afgelopen jaren veel initiatieven op dit gebied ontstaan. Airbnb is hier een voorbeeld van - binnen no-time heeft deze marktplaats voor vakantieadressen een plek veroverd in de toeristische sector. Wie een slaapplek zoekt in Londen, Amsterdam of New York kan op een kaartje zien wat het aanbod is en kan filteren op prijs, aantal bedden, type en ga zo maar door.
Als de markt voor flexkantoren echt volwassen wil worden, dan is een dergelijk platform een idee. Dat betekent dat vastgoedbeheerders over hun eigen schaduw heen moeten stappen en de samenwerking moeten opzoeken. Het is in het belang van de consument (en dus uiteindelijk ook van de aanbieders) dat er een centrale plek komt waar u eenvoudig op zoek kunt naar een werkplek en locaties met elkaar kunt vergelijken."
''Het is in het belang van de consument (en dus uiteindelijk ook van de aanbieders) dat er een centrale plek komt waar u eenvoudig op zoek kunt naar een werkplek en locaties met elkaar kunt vergelijken.''
Zoiets is gedeeltelijk mogelijk via marktplaats. Maar een website volledig toegewijd hieraan zou inderdaad een goed idee zijn!