zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland spaart massaal via spaarsystemen

18 juni 2014 - Bijna driekwart van de Nederlanders (74 procent) maakt gebruik van paarsystemen bij (online) winkels, zoals Airmiles en DE-spaarpunten. Dit blijkt uit onderzoek van Shopkorting.

Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat meer mensen met een inkomen van hoger dan twee maal modaal sparen via spaarsystemen dan degenen met een inkomen van beneden modaal. Het zijn ook degenen die in bezit zijn van een smartphone die vaker sparen, namelijk 80 procent versus degene zonder smartphone (60 procent).



Nederlanders zijn spaarzaam
Nederlanders staan bekend om hun spaarzaamheid. Er is dan ook een grote hoeveelheid spaarsystemen waar men te kust en te keur uit kan kiezen, zoals Airmiles en DE-spaarpunten maar ook bij bijvoorbeeld bouwmarkten en drogisterijen. Shopkorting deed onderzoek in samenwerking met onderzoeksbureau inVotes van Maurice de Hond onder 400 respondenten. Hieruit bleek dat de meeste spaarders (58 procent) bij twee tot vier verschillende organisaties sparen, gevolgd door spaarders die bij vijf tot tien organisaties sparen (vijftien procent). Er zijn slechts weinigen (vier procent) die bij meer dan tien organisaties sparen. Zowel vrouwen als mannen sparen via spaarsystemen. 67 Procent van de mannen geeft aan mee te doen aan spaaracties en 81 procent van de vrouwelijke respondenten. De huishoudens die het meeste sparen zijn die met meer dan vijf personen (90 procent), eenpersoonshuishoudens sparen met 67 procent het minst.

Locatiegebonden
De hoogste concentratie spaarders vinden we in het oosten van het land (79 procent) en Rotterdammers zijn spaarzamer dan Amsterdammers met respectievelijk 70 en 61 procenten. Als de spaarders de keuze hebben, sparen ze het liefste via waarde- en tegoedbonnen (34 procent) gevolgd door spaarpunten en -zegels (30 procent). Ook cashback shoppen, waarbij deelnemers geld terug krijgen in de vorm van een korting op de prijs van hun internetaankoop bij een aangesloten webshop, is relatief populair en komt op de vierde plaats. Het zijn vooral de Amsterdammers die deze manier van sparen gebruiken (21 procent), de Rotterdammers gebruiken deze vorm veel minder vaak (acht procent).
Ared Yelkenci, algemeen directeur Shopkorting: "Nederlanders sparen graag en veel, wat voor de loyaliteit richting webshops voordelig is. Consumenten zijn eerder geneigd om een vervolgaankoop te doen bij een webshop die gebruik maakt van een spaarsysteem."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kortingswebsites positief effect op aankoopproces
 Zes op de tien Nederlanders ‘besmet’ met online koopjesjacht-virus
 Nederlanders dol op korting
 Korting of zegeltjes?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10