zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland lijdt aan informatieverlamming

17 juni 2014 - In de Nederlandse dienstenmaatschappij en de mondialisering van de productie en handel, mag informatie zonder overdrijven de levensader worden genoemd. Toch daalt dit jaar het Europese cijfer voor gegevensbescherming, de PwC Risk Maturity Index, van 56,8 tot 56,1 punten op een schaal van 100.

Bedrijven lijden aan informatieverlamming, constateert PwC: de wijze waarop zij hun informatie beschermen, maakt dat bedrijven enerzijds onnodige risico´s lopen en anderzijds potdicht zitten voor vitale kansen. Dit blijkt uit het vorige week gepubliceerde  rapport ´Beyond Good Intentions van PwC en Iron Mountain. Dit rapport weerspiegelt de stand van zaken in PwC´s langjarige onderzoek naar het informatiebeheer van het Nederlandse en Europese MKB, en naar de bijkomende kansen en risico´s.


Op eigentijdse bedreigingen als het lekken en de diefstal van gegevens, reageren bedrijven met bedrijfsstrategieën, -plannen en  processen om misstanden te voorkomen. Maar tussen goede voornemens en feilloze uitvoering, gaapt een enorme kloof die een grote bedreiging voor de informatieveiligheid en het bedrijfsresultaat vormt. En bovenal blijven door die kloof de gigantische mogelijkheden en kansen liggen om toegevoegde waarde en concurrentievoordeel met die informatie te boeken. Terwijl kapitaliseren toch het eerste doel met bedrijfsinformatie moet zijn.

Verlamde houding
Het is de tijdgeest die onze bedrijven parten speelt: de verlamde houding in de omgang met waardevolle informatie, doet in vergelijkbare hevigheid opgeld in alle onderzochte landen en marktsegmenten. Waar bedrijven protectionistisch en passief met hun informatie omgaan, zou dat volgens PwC en Iron Mountain innovatief en actief moeten zijn. Het ontbreekt Nederlandse en Europese bedrijven aan het vermogen om informatiebeleid om te zetten in –activiteit.

Lager bewustzijn
Er bestaat volgens het onderzoek een duidelijke correlatie tussen bedrijven die zich beramen op informatierisico´s en organisaties die waardevolle gegevens uit informatie filteren. Maar het daadwerkelijk ontsluiten van de waarde van informatie blijkt een uitdaging voor iedereen.
De ondervraagden stellen dat informatie helpt om de bedrijfsvoering en besluitvorming te verbeteren, beter klantinzicht te verkrijgen en de omzet te verhogen. Maar zij zien ook dat potentiële waardevolle informatie die betrekking heeft op andere bedrijfsprocessen onbenut blijft. Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven (44 procent) benut informatie om product- of diensteninnovaties te stimuleren. Daarnaast maakt bijna een kwart van de Nederlandse ondervraagden (24 procent) gebruik van bedrijfsinformatie om de marktintroductietijd te verlagen. Opvallend daarbij is dat meer dan één op de tien organisaties (dertien procent) in Nederland aangeeft dat informatie wel degelijk de ontwikkelingscyclus van een product of dienst versterkt.

Kloof tussen intentie en actie
Christian Toon, hoofd Information Risk bij Iron Mountain, zegt: "Uit de Information Risk Maturity Index van 2014 blijkt dat de meeste bedrijven nalaten informatie te benutten voor het ontwikkelen en introduceren van betere producten en diensten, het verbeteren van de klantenservice of het aanboren van meer markten. De suggestie dringt zich op dat organisaties niet weten hoe zij dit moeten aanpakken. Het is cruciaal dat bedrijven greep krijgen op hun informatieprocessen, en kiezen voor een verantwoorde en actieve benadering van informatierisico´s en het creëren van meerwaarde uit informatie. Niet alleen om de bedrijfsbelangen veilig te stellen, maar juist om de onderneming te laten bloeien."

Internationaal fenomeen
Claire Reid, PwC Risk Assurance partner zegt: "Overal hebben bedrijven te maken met dezelfde uitdagingen. Ze opereren in een informatielandschap dat toeneemt in omvang, diversiteit en bewegingssnelheid waarbij de vele informatierisico’s evenredig toenemen. Tegelijkertijd is er voortschrijdend inzicht dat informatie benut moet worden om waarde te creëren. Veel bedrijven dénken dat ze hun informatierisico´s en de informatiemeerwaarde begrijpen, maar komen erg traag daadwerkelijk in actie. Bedrijven zouden goed tot zich moeten laten doordringen dat informatie hun waardevolste bezit is."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Onzekere medewerkers verliezen bij bedrijfsovernames grip op informatiebeheer
 In acht stappen naar Verantwoord Informatiebeheer
 Mét de medewerker verdwijnen ook de waardevolle gegevens
 Top vijf problemen bij contractbeheer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10