zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgever die zichzelf verkoopt, neemt verkeerde kandidaat aan

12 juni 2014 - Werkgevers die tijdens sollicitatiegesprekken vooral veel tijd steken in het motiveren van kandidaten om bij hen aan de slag te gaan, kiezen uiteindelijk voor de minst succesvolle kandidaten.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Do interviewers sell themselves short? The effects of selling orientation on interviewers’ judgments’ van Jennifer Marr (Georgia Institute of Technology) en Dan M. Cable ( London Business School), zo meldt Express.be. Hun conclusie laat aan duidelijkheid weinig te wensen over: ‘Hoe meer recruiters het sollicitatiegesprek als verkoopkanaal gebruiken, hoe moeilijker het voor hen wordt om het succes van kandidaten als nieuwkomer accuraat te voorspellen.’



Effectieve overtuiging?
De conclusies zijn tegenstrijdig met eerder onderzoek, waarin werd gesteld dat kandidaten het fijn vinden om 'een verkoopspraatje' te horen en de recruiters denken dat ze juist dan effectief zijn en kandidaten overtuigen.
Beide onderzoekers komen echter tot een heel andere conclusie: Wie te veel tijd in het verkoopspraatje steekt, laat na dieper uit te zoeken of een kandidaat wel geschikt is voor de baan  en in de bedrijfscultuur zal passen.'

Multitasken werkt niet
"U kunt maar op één ding tegelijk focussen," zegt Marr. "Zelfs de meest ervaren recruiters gaven toe dat ze onmogelijk tegelijkertijd de kandidaat kunnen evalueren én hem aanmoedigen om bij hen in dienst te komen." Daarom kunnen organisaties het best twee personen inschakelen bij de sollicitatiegesprekken: een die het bedrijf voorstelt, een ander die de kandidaat evalueert. Een andere mogelijkheid is om het gesprek in twee delen op te splitsen: een waarin de kandidaat wordt geëvalueerd en een tweede waarin het bedrijf aan de kandidaat kan worden ‘verkocht’.
Hoewel dat slim lijkt, lijken recruiters echter niet overtuigd. De helft zegt binnen de vijf minuten nadat ze een kandidaat ontmoeten al te weten of ze hem of haar wel of niet een baan aan gaan bieden.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Intuïtie bepalend bij sollicitaties
 Vijf belangrijke knelpunten in sollicitatieprocedures bij bedrijven
 Bescherm uw werkgeversmerk: wijs verantwoord af
 Organisatie en werkzoekende hebben andere verwachtingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10