Werkgever die zichzelf verkoopt, neemt verkeerde kandidaat aan
12 juni 2014 -
Werkgevers die tijdens sollicitatiegesprekken vooral veel tijd steken in het motiveren van kandidaten om bij hen aan de slag te gaan, kiezen uiteindelijk voor de minst succesvolle kandidaten.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘Do interviewers sell themselves short? The effects of selling orientation on interviewers’ judgments’ van Jennifer Marr (Georgia Institute of Technology) en Dan M. Cable ( London Business School), zo meldt Express.be. Hun conclusie laat aan duidelijkheid weinig te wensen over: ‘Hoe meer recruiters het sollicitatiegesprek als verkoopkanaal gebruiken, hoe moeilijker het voor hen wordt om het succes van kandidaten als nieuwkomer accuraat te voorspellen.’
Effectieve overtuiging?
De conclusies zijn tegenstrijdig met eerder onderzoek, waarin werd gesteld dat kandidaten het fijn vinden om 'een verkoopspraatje' te horen en de recruiters denken dat ze juist dan effectief zijn en kandidaten overtuigen.
Beide onderzoekers komen echter tot een heel andere conclusie: Wie te veel tijd in het verkoopspraatje steekt, laat na dieper uit te zoeken of een kandidaat wel geschikt is voor de baan en in de bedrijfscultuur zal passen.'
Multitasken werkt niet
"U kunt maar op één ding tegelijk focussen," zegt Marr. "Zelfs de meest ervaren recruiters gaven toe dat ze onmogelijk tegelijkertijd de kandidaat kunnen evalueren én hem aanmoedigen om bij hen in dienst te komen." Daarom kunnen organisaties het best twee personen inschakelen bij de sollicitatiegesprekken: een die het bedrijf voorstelt, een ander die de kandidaat evalueert. Een andere mogelijkheid is om het gesprek in twee delen op te splitsen: een waarin de kandidaat wordt geëvalueerd en een tweede waarin het bedrijf aan de kandidaat kan worden ‘verkocht’.
Hoewel dat slim lijkt, lijken recruiters echter niet overtuigd. De helft zegt binnen de vijf minuten nadat ze een kandidaat ontmoeten al te weten of ze hem of haar wel of niet een baan aan gaan bieden.
Bron:Express.be