12 juni 2014 -
Werkgevers en leidinggevenden moeten hun technologische kennis verbeteren. Alleen dan kunnen ze ervoor zorgen dat medewerkers tevreden, gemotiveerd en productief blijven.
Dat stelt CEO Thomas Volk van Lumesse: "Werknemers zijn steeds beter op de hoogte van technologische ontwikkelingen. Ze zijn gewend om altijd direct te kunnen beschikken over de informatie die ze nodig hebben en dat verwachten ze ook op kantoor."
Zo kijken werknemers die thuis iets nieuws willen leren even snel op YouTube. Op kantoor is het volgens Volk een stuk moeilijker om achtergrondinformatie of werkgerelateerd lesmateriaal te vinden, omdat werkgevers niet over de juiste technologie beschikken. "Een gemiste kans, want dat betekent dat werknemers thuis productiever zijn dan op de werkvloer," aldus de CEO.
Deloitte: digitaal opleiden gebeurt weinig
De conclusies van Volk sluiten aan bij onderzoeksresultaten die accountancybureau Deloitte onlangs publiceerde. Uit die gegevens blijkt dat de meeste werkgevers hun bedrijf als ‘zwak’ omschrijven als het gaat om digitale studiemethodes.
Zo geeft 67 procent van de ondervraagden aan niet sterk te zijn in het aanbieden van zogeheten ‘massive open online courses’ (MOOC). Een kwart van de werkgevers vindt dat zij op dat gebied ‘redelijk’ presteren en acht procent omschrijft hun MOOC-inzet als ‘uitstekend’.
Ook gaming-, video- en simulatietools worden nauwelijks ingezet. Volk: "Het is belangrijk dat werkgevers zich realiseren dat hun personeel heel veel weet van software en technologie. Bedrijven moeten daarin meegaan. Alleen dan kunnen werknemers de kennis van hun werkgever optimaal inzetten: voor hun eigen ontwikkeling, maar ook bij hun dagelijkse werkzaamheden."