zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Driekwart van koffie buitenshuis drinken we op het werk

10 juni 2014 - Nederlanders drinken meer dan een kwart (27 procent) van hun koffie buiten de deur. Driekwart van die kopjes drinken ze op het werk en dan vooral om energiek aan een nieuwe werkdag te beginnen of om op te laden tijdens het werk.

Bovendien speelt het sociale aspect van koffie drinken tijdens de pauze een belangrijke rol. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar drinkgedrag van Nestlé Professional. Nestlé Professional ziet de Nederlandse koffiemarkt flink veranderen richting variatiekoffies zoals Latte Macchiato. Ondanks dat wordt buitenshuis het normale kopje zwarte koffie nog veruit het meest gedronken (68 procent).



Koffie op het werk om op te laden
Koffie op het werk wordt veel gedronken om op te laden voor en tijdens werk (25 procent). Koffie maakt daarmee deel uit van de dagelijkse routine. Een koffiebreak is bovendien een momentje van rust en wordt gebruikt om zowel privé als zakelijk dingen met collega’s te delen. De koffie op het werk is voor driekwart zwart, voor vijftien procent cappuccino en voor vijf procent espresso. Op kantoor drinken meer mannen koffie terwijl in cafés en koffiehuizen vrouwen in de meerderheid zijn.
"De koffiemarkt is voortdurend aan het veranderen en dat heeft ook invloed op koffie op het werk. Werknemers willen tegenwoordig dezelfde variëteit en kwaliteit op het werk als thuis of in een café. Koffie op het werk is bovendien een belangrijk ritueel. Zo grijpen mensen het aan om even tot rust te komen, bij te kletsen en weer op te laden," aldus Roelof van Dinter, directeur van Nestlé Professional Benelux.

Nederlander in de ochtend niet graag de deur uit
De meeste koffie die buitenshuis gedronken wordt, drinkt men op het werk (74 procent), hoofdzakelijk in een kantooromgeving. Achttien procent van de koffie drinkt men in horecagelegenheden, vijf procent op ‘vrijetijdslocaties’ (bijvoorbeeld pretparken) en drie procent onderweg. Buitenshuis wordt koffie vooral in de ochtend en in de middag gedronken. In tegenstelling tot andere Europese landen, gaat de Nederlander in de vroege ochtend echter niet graag de deur uit voor koffie. Vóór of tijdens het ontbijt wordt er nauwelijks koffie buiten de deur gedronken; drie procent van de koffie buitenshuis drinkt men tijdens het ontbijt en slechts een procent vóór het ontbijt. Na het ontbijt zien we een grote piek, 39 procent van alle koffie buiten de deur wordt namelijk in die periode gedronken.
"De Nederlandse koffiecultuur wijkt af van die in veel andere landen als Italië en Frankrijk. Mensen delen in die landen hun dag anders in en drinken vóór het werk al veelvuldig koffie buiten de deur, bijvoorbeeld in een café. In Nederland drinkt men eerst thuis koffie en daarna vooral op het werk," zegt Van Dinter, directeur van Nestlé Professional Benelux. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland stuitert van de cafeïne op kantoor
 Muziek op de werkvloer goed voor de productiviteit
 Liefhebbers van latte macchiato hebben drukker sociaal leven
 Liever goede koffie dan bonus?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10