5 juni 2014 -
Op 1 juni 2014 is de Transparantiebenchmark 2014 gestart. Dit jaar met nieuwe criteria, een aangepaste onderzoeksgroep, een nieuwe uitvoerder (EY) en een vernieuwde e-tool.
De Transparantiebenchmark is een jaarlijks terugkerend onderzoek van het ministerie van Economische Zaken (EZ) dat de kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving van de 500 grootste Nederlandse ondernemingen in beeld brengt. Het beste maatschappelijk verslag wordt beloond met de Kristalprijs.
Maatschappelijke verslaglegging
Met de Transparantiebenchmark wil EZ het niveau van de maatschappelijke verslaggeving verhogen. Van 1 juni tot 1 juli kunnen bedrijven met behulp van een vernieuwde e-tool een self-assessment invullen. Het invullen van het self-assessment geeft bedrijven inzicht in hoeverre zij voldoen aan de nieuwste standaarden op het gebied van maatschappelijke verslaggeving. Maatschappelijke verslaggeving ontwikkelt zich snel. De criteria van de Transparantiebenchmark 2014 zijn daarom aangepast en sluiten goed aan bij de nieuwe richtlijnen van het Global Reporting Initiative en het raamwerk voor geïntegreerde verslaggeving van de International Integrated Reporting Council (IIRC).
Belang Transparantiebenchmark
Simon Braaksma van Philips - Kristalwinnaar 2013 - benadrukt het belang van de Transparantiebenchmark voor de bedrijfsvoering: "Het systematisch werken aan eenzelfde hoog niveau voor de maatschappelijke verslaggeving als de financiële verslaggeving, leidt tot interne procesverbetering. Bovendien maakt u aan uw stakeholders duidelijk wat uw toegevoegde waarde is als bedrijf."