zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om te controleren of uw selectiecriteria aansluiten bij de nieuwe generatie

3 juni 2014 - Ondanks het turbulente economische klimaat van de afgelopen jaren is de ‘war on talent’ nog steeds aan de orde van de dag. Echte (top)talenten zijn schaars en de verwachting is dat dit niet gaat veranderen. Tegelijkertijd heeft talentmanagement en het aantrekken van toptalent nog nooit zo hoog op de agenda gestaan van menig CEO.

Dat stelt Jouko van Aggelen, organisatiepsycholoog en Country Manager bij Cubiks Nederland: "Het zoeken en vinden van talenten en aantrekkelijk worden gevonden als werkgever is een belangrijke eerste stap. Het selecteren van die talenten die echt bij de organisatie passen en die ook nog eens bereid zijn zich langere tijd aan u te verbinden is minstens zo een grote uitdaging. Het gaat echter vaak mis in deze fase. Te vaak zijn selectieprocessen en -criteria niet aangepast aan de wensen en behoeften van de huidige generaties en wordt er onvoldoende ingespeeld op de nieuwe economische realiteit. Gevolg is dat er niet goed wordt geselecteerd en toptalenten gedemotiveerd raken en al weer snel vertrekken."



Nieuwe generaties, nieuwe selectiecriteria
Van Aggelen: "Een belangrijk onderdeel van het probleem is dat de selectiecriteria onvoldoende zijn afgestemd op de nieuwe generaties. Veel gehanteerde selectie-instrumenten zijn al lang op de markt en gebaseerd op theorieën en inzichten uit het verleden. Dit is terug te zien in het taalgebruik en de hele presentatie, die vaak niet aansluiten bij nieuwe generaties, maar ook in meer fundamentele zaken zoals de concepten die gemeten worden en de normen die worden gehanteerd. Weinig vragenlijsten en tests gaan bijvoorbeeld in op de drijfveren van nieuwe generaties, of focussen zich op het meten van arbeidsethos (inzet, uren maken, hard werken, etc.) terwijl dit niet relevant is voor de jongere Y-generatie. Deze vragenlijsten verliezen hierdoor hun relevantie en werkgevers ontberen inzicht in de echte motivatie en drijfveren van werknemers, weten niet waar zij energie van krijgen op het werk en of zij op de juiste plek zitten. Dit met alle risico’s van dien, zoals het snel uitstromen van talent en het vergroten van de kloof tussen ‘oude’ medewerkers en de ‘jonge garde’."

Werkbevlogenheid belangrijker dan status
Nieuwe generaties toptalenten worden gedreven door hele andere zaken dan de talenten uit het verleden. Van Aggelen: "Minder focus op status en aanzien, maar veel meer aandacht voor zaken zoals werkbevlogenheid: Welke rol speelt werk in mijn leven? Haal ik hier mijn energie uit, of zoek ik het in hele andere dingen? Krijg ik voldoende ruimte en vrijheid om mijn werk te combineren met mijn privé? Andersom krijgen werkgevers met het verouderde instrumentarium te weinig inzicht in de drijfveren en behoeften van de potentiele toptalenten. Is het talent in staat om zich aan te passen aan de continu veranderende eisen die de huidige samenleving aan hem of haar stelt? Beschikken de talenten over de juiste persoonlijkheidseigenschappen om om te gaan met de vrijheid die nieuwe generaties vaak opeisen? Een ander probleem van veel bestaande selectie-instrumenten is dat deze onvoldoende zijn afgestemd op de enorm toegenomen diversiteit in de samenleving. Veel werkgevers worstelen met de uitdaging om een grotere diversiteit aan toptalent aan te trekken zonder zich daarbij te realiseren dat dit vraagt om een grondig herontwerp van de hele selectieprocedure, inclusief de gehanteerde selectiecriteria en de manier waarop deze gemeten worden."

Verouderde aanpak
Van Aggelen: "Het risico van deze verouderde aanpak en blik wordt in de praktijk vaak fors onderschat. De informatie op basis waarvan nieuw toptalent wordt aangenomen is onvolledig en in sommige situaties zelfs irrelevant of onjuist. Deze aanpak vergroot het risico op een hoog verloop, gedemotiveerde talenten en onnodige reputatieschade. Het is hoog tijd dat organisaties hun selectiebeleid van nieuw toptalent kritisch onder de loep nemen en aanpassen aan de huidige realiteit en de huidige generaties."

Vijf tips
Van Aggelen geeft vijf tips en suggesties om te kijken of uw selectie-instrumenten voldoen aan de eisen van de nieuwe economische realiteit en de wensen en behoeften van nieuwe generaties:
1.    Maak de test of vragenlijst zelf, of laat deze invullen door medewerkers uit de Y-generatie en vraag wat ze van de vragen aansprekend en of deze aansluiten bij hun belevingswereld.
2.    Ga na of de vragenlijst zaken meet die relevant zijn voor nieuwe generaties. Wordt er expliciet ingegaan op omgaan met onzekerheden en steeds sneller veranderende omstandigheden?
3.    Onderzoek wanneer de vragenlijst voor het laatst geüpdate is en hoe recent de gehanteerde normen zijn.
4.    Houdt de vragenlijst of test rekening met de diversiteit van de huidige samenleving?
5.    Is er aandacht voor de ontwikkelbaarheid van kandidaten? Krijgen sollicitanten feedback en wordt ervoor gezorgd dat zij ‘er beter van worden’?

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven zwaarwegende argumenten om talentmanagement te omarmen
 Bepaal het rendement van talentmanagement in vier stappen
 Zeven tips om draagvlak voor talentmanagement te creëren
 HR Director ziet investering in talent als kerntaak, vandaag én morgen
 
 
reacties
 
Kamiel Rietsema  |   | 
3-06-2014
 | 
10:19 uur
Nuttige tips. Het is zeker van belang om te kijken of je selectie criteria aansluiten bij de nieuwe generatie, maar volgens mij is het ook minstens zo belangrijk om voeling te blijven houden met de medewerkers die je al in dienst hebt. Om te kijken hoe zij tegen de organisatie aankijken en of hun wensen, ideeën en werkwijze nog aansluit bij wat je als organisatie kan bieden en nodig hebt.

Niet alleen selectie aan de poort, maar creëer vooral ook wendbaarheid bij je zittende crew, dan zorg je dat je als organisatie ook wendbaar blijft en kan anticiperen op de veranderende omgeving.
Want alleen zo blijf je de concurrentie voor, houd je de kosten op peil en behoud je talentvolle medewerkers.
stanley westerborg  |   | 
15-06-2014
 | 
17:14 uur
ja! selectie criteria doen aansluiten bij de nieuwe generatie. maar hoe komt de doorsnee- manager dat te weten? moeten de functievereisten aangepast worden aan de eisen van de nieuwe generatie ? geldt de idee van bedoelde aanpassing van selectiecriteria voor alle gebieden waarop organisaties operationeel zijn of zijn het meer de administratieve sectoren die daarvoor in aanmerking komen? ik zou graag meer willen lezen over deze problematiek, aangezien de'match' tussen organisatievereisten en wat de nieuwe generatie vraagt mij toch niet zo eenvoudig lijkt. het weten alleszins waard.
Ellen  |   | 
25-08-2014
 | 
10:53 uur
Ik vind de tips erg tegensprekend. Je gaat een ouderwetse tool, een vragenlijst, proberen te verbeteren.
Volgens mij kun je beter die hele vragenlijst laten varen en dan eens kijken hoe het gaat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10