Werknemer kan méér als organisatie de basis op orde heeft
30 mei 2014 -
Organisaties die de basis goed op orde hebben beschikken over medewerkers die veel voldoening uit het werk halen en daarbij meer verantwoordelijkheid nemen in het werk. De kans dat deze medewerkers de eigen organisatie aanbevelen is viermaal groter en dat zij elders solliciteren tweemaal kleiner.
De kans dat zij ingaan op een vergelijkbaar baanaanbod door een andere organisatie is zelfs viermaal kleiner. Het zesde onderzoek van Integron naar de werkbeleving in Nederland wijst uit dat deze situatie op dit moment voor slechts elf procent van de werkenden geldt. Maar liefst 40 procent van de Nederlandse beroepsbevolking geeft aan dat hun werkgever nauwelijks tot niet in staat is om het beste uit de medewerker te halen.
Kwaliteitsgerichtheid
De belangrijkste reden is dat organisaties niet in staat zijn om de basiskwaliteit van de organisatie zo neer te zetten dat de medewerker goed zijn werk kan doen. De kwaliteitsgerichtheid van de organisatie is het eerste wat beter moet. Een organisatie die er op gericht is haar medewerkers producten en diensten te helpen leveren die klanten hoog waarderen. Kortom een boot waarin het fijn peddelen is. Vervolgens is het vormgeven van werkinhoud en voldoening belangrijk, zodat medewerkers echt het gevoel hebben dat zij bijdragen aan het succes van de organisatie. In de laatste plaats zullen ook de samenwerking met collega's en de leidinggevende in de basis goed op orde moeten zijn. Uit het onderzoek blijkt dat die basis maar voor 60 procent op orde is: de ruimte voor verbetering is groot.
Stabiliteit en groei
Het werken aan een betere organisatie heeft effect: organisaties die de basiskwaliteit op orde hebben, kunnen rekenen op medewerkers die zelfstandiger zijn, minder sturing nodig hebben, meer verantwoordelijkheid nemen en beter samenwerken. Dit zijn grote thema's voor veel organisaties die zoeken naar stabiliteit en groei. Verder heeft het ook grote invloed op de loyaliteit en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Organisaties die de basis goed op orde hebben beschikken over medewerkers die vier keer meer positief spreken over de eigen organisatie. Zij zullen twee keer minder snel elders solliciteren en vier keer minder snel ingaan op een ander baanaanbod. Zelfs over hun toekomstperspectief zijn zij positiever: zij geven twee keer meer aan werkend hun pensioen te gaan halen.