zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Arrogante CEO’s grote bron van ergernis voor journalist

22 mei 2014 - Arrogant gedrag van de CEO wordt door driekwart van de Europese journalisten als een ‘no go’ voor een interview gezien. Spaanse journalisten spannen de kroon: maar liefst 94 procent van hen geeft aan een interview te annuleren wanneer een CEO zich arrogant gedraagt.

Nederlandse journalisten (78 procent) zijn veel meer dan onze overburen uit de UK (elf procent) en Ierland (veertien procent) bereid om herziening van quotes of artikelen toe te staan. Bij het interviewen van de CEO van een bedrijf maakt de Europese journalist slechts mondjesmaat gebruik van social media als onderzoeksbron, slechts zestien procent doet dat. Hiermee staan social media pas op plaats tien van de meest geraadpleegde onderzoeksbronnen. Dit zijn enkele uitkomsten van een onderzoek dat is gedaan door Evident PR, samen met pr-bureaus van het PRGN (Public Relations Global Network) onder 165 journalisten in veertien Europese landen.



Belangrijkste conclusies
• Jaarverslagen zijn de belangrijkste bron van onderzoek voor Europese journalisten (64 procent). Daarna volgen persberichten, eerdere berichtgeving in de media en interviews.
•  Het meest genoemde advies van een journalist aan een CEO: Laat zien dat u uitstekende kennis hebt van uw organisatie en de markt waarin uw bedrijf actief is. Een CEO moet trouw zijn aan zijn persoonlijkheid, maar mag niet arrogant zijn.
• Journalisten uit de UK, Ierland en Zuid-Europese landen zijn veel minder bereid tot herziening of aanpassing van citaten dan andere landen in Europa.
• Duitse en Italiaanse journalisten doen grondig onderzoek naar het privéleven van een CEO ter voorbereiding op een interview.
• Social media worden nog niet gezien als belangrijke onderzoeksbron; slechts zestien procent van de Europese journalisten doet vooraf onderzoek naar de CEO via social media. Nederland loopt hierin voorop: vooral Twitter scoort hoog en wordt door 67 procent van de journalisten als onderzoeksbron gebruikt.

Opvallendste conclusies alle onderzochte landen
• Belangrijkste onderzoeksbronnen voor journalisten: Jaarverslagen (64 procent) , persberichten (59  procent) eerdere berichtgeving in de media (58 procent). Social media als onderzoeksbron komen pas op de tiende plaats met slechts zestien procent.
• Favoriete locatie van de journalist voor het interview met de CEO: hoofdkantoor of productielocatie (67 procent) , restaurants/bar (55 procent) en telefonisch interview (53 procent).
• Belangrijkste verwachtingen die journalisten hebben van de CEO: uitstekende kennis van de onderneming en de markt (92 procent), persoonlijkheid (86 procent) en track record / prestatie (72 procent).
• De belangrijkste ‘No Go's’ voor de CEO: arrogant gedrag (75 procent), het niet beantwoorden van kritische vragen (73  procent) en praten in platitudes (62 procent). De laatste scoort in Nederland met 89 procent het hoogst.
• Journalisten zijn soms bereid om te onderhandelen: 41 procent van de journalisten staat altijd herziening van citaten toe. Daarentegen geeft  21 procent van de journalisten aan dat  herziening van het hele artikel afhankelijk is van de relatie met het desbetreffende bedrijf of het pr-bureau.

Opvallendste verschillen tussen de Europese landen
• Journalistieke onafhankelijkheid is cultureel bepaald: Angelsaksische (UK en Ierland) en Zuid-Europese landen (Spanje, Italië, Portugal) zijn veel minder bereid om herziening van quotes of artikelen toe te staan, in vergelijking met journalisten in Midden-, Oost- en Noord-Europese landen (zoals bijvoorbeeld Nederland, Polen, Denemarken). Duitsland is hierop een opmerkelijke uitzondering: van de journalisten zou 54 procent herziening van citaten toelaten; de herziening van het hele artikel is voor zeven procent van de ondervraagde Duitsers echter taboe.
• Zwitserse journalisten maken het zichzelf gemakkelijk: eerdere berichtgeving over een bedrijf en zijn CEO is de belangrijkste onderzoeksbron voor 94 procent van de ondervraagde journalisten (tegenover 58 procent van het Europees gemiddelde). Zodra er over een CEO of een bedrijf op een bepaalde manier wordt geschreven, is het blijkbaar moeilijk de bestaande perceptie te veranderen.
• Spaanse journalisten vinden goede omgangsvormen erg belangrijk: Arrogante CEO’s kunnen zelden goed overweg met journalisten. In Spanje kan dergelijk gedrag het imago van het bedrijf als geheel zelfs beschadigen. Voor maar liefst 94 procent van de Spaanse journalisten is arrogant gedrag dan ook de belangrijkste ‘no-go’ voor een interview (tegenover 75 procent van het Europees gemiddelde).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'McCain en zijn iPhone'
 Vijf eigenschappen van super-CEO's
 Zorg dat uw persbericht gelezen wordt
 Harvard Business School kweekt ongelukkige leiders
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10