zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft CFO's verwacht dat bedrijven fouten uit het verleden opnieuw maken

22 mei 2014 - Een meerderheid (52 procent) van de Nederlandse CFO’s verwacht dat bedrijven fouten uit het verleden opnieuw maken. Dat blijkt uit onderzoek van Robert Half.

Vooral het niet snel genoeg reageren op het veranderende economische klimaat wordt gezien als meest gemaakte fout uit het verleden (25 procent). Daarnaast geven CFO’s aan dat de eigen organisatie onvoldoende heeft geïnvesteerd (23 procent) of zich juist niet heeft aangepast (22 procent) in de aanloop van en tijdens de crisis. CFO’s geven aan dat ze deze fouten in de toekomst willen voorkomen en gaan op zoek naar oplossingen, zoals het herstructureren van de financiële afdelingen.


Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland legt uit: "Het onderzoek geeft aan dat bedrijven, naar aanleiding van het veranderende economisch klimaat, bepaalde aspecten binnen de organisatie anders willen aanpakken. Toch blijkt dit niet altijd even gemakkelijk, bijvoorbeeld door de starheid van de organisatie. Daarom vreest de meerderheid van de CFO’s ervoor dat dezelfde fouten opnieuw gemaakt worden."

Frisse wind
Komend uit een economisch uitdagend klimaat staat bij veel bedrijven efficiëntie en optimalisatie van de uitgaven hoog op de agenda, maar natuurlijk ook het vermijden van de reeds gemaakte fouten. Daarom laten veel CFO’s een frisse wind door de organisatie waaien, zoals het herstructureren van de financiële afdelingen of het inschakelen van ervaren interim-managers. Vooral de afdeling Controlling kan veranderingen verwachten. De helft van de CFO’s geeft namelijk aan dat zij plannen hebben voor het herstructureren van deze afdeling. Andere afdelingen die kritisch bekeken zullen worden zijn Accounting (29 procent) en Payroll (25 procent).
Stephan Renken vervolgt: "Door een beroep te doen op een ervaren interim-manager op een bepaald vakgebied binnen de organisatie kunnen bedrijfsprocessen, denkwijzen en strategieën verder worden geoptimaliseerd. Deze externe professionals, die ervaring met dit soort trajecten hebben opgedaan in verschillende bedrijven en omgevingen, kunnen vaak in korte tijd een duidelijke toegevoegde waarde bieden. Vaak vormen ze een klankbord voor het management binnen de organisatie en kunnen ze een blik van buiten bieden op de ‘gewoontes’ in het bedrijf."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke besluitvorming hangt steeds vaker af van financiële gegevens
 CFO's verdeeld over vrouwen in financiële functies
 Europese CFO’s nog niet eerder zo positief
 CFO ziet 2014 positief tegemoet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10