Non-profit organisatie profiteert te weinig van mondige consument
20 mei 2014 -
Ruim drie kwart van Nederlanders deelt weleens zijn/haar mening over een product of dienst online met een non-profit organisatie. Slechts een derde heeft echter het gevoel dat hier daadwerkelijk iets mee wordt gedaan.
Bij commerciële organisaties ligt de verwachting met 59 procent aanzienlijk hoger. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 onder ruim 32.000 respondenten, in het kader van het event Innovatie in Marktonderzoek.
Contact maken
Social media wordt veel gebruikt om contact te maken met organisaties. Vanzelfsprekend is dat consumenten hierop een reactie verwachten. Bij non-profit organisaties ligt deze verwachting echter een stuk lager dan bij commerciële bedrijven, namelijk op maar 36 procent. Govert van den Bos directeur van MWM2: "Blijkbaar calculeren consumenten al in dat non-profit organisaties toch niet zullen reageren. Als je social media gebruikt moet je er wel bovenop zitten anders kan belangrijke feedback gemist worden."
Hoge betrokkenheid
Het feit dat veel consumenten zich niet gehoord voelen door non-profit organisaties is opvallend. Juist deze organisaties hebben veelal betrokken consumenten die graag bruikbare feedback willen geven. Veel commerciële bedrijven beschikken vaak niet over zo een toegewijde groep consumenten. Dit wordt ook bevestigd in het onderzoek: niet alleen geven consumenten vaker aan mee te willen denken met een non-profit organisatie ook willen zij bijna twee keer zo vaak zelf ideeën aandragen. Non-profit organisaties zouden beter op deze behoefte moeten inspelen. "De wil om mee te denken is bij non-profit organisatie het grootst, maar de onderzoeks-infrastructuur is er niet op ingericht," aldus Van den Bos.