Bedrijven moeten meer doen om persoonlijke klantgegevens te beveiligen
19 mei 2014 -
De meerderheid van de Nederlanders (82 procent) vindt dat bedrijven meer moeten doen om persoonlijke gegevens van hun klanten goed te beveiligen. Dit blijkt uit een door Ruigrok |Netpanel uitgevoerd online kwantitatief onderzoek naar de houding van Nederlanders ten aanzien van de omgang met persoonsgegevens door het bedrijfsleven en andere organisaties.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ZyLAB. Nederlanders vinden het vooral belangrijk dat informatie over hun financiële situatie (76 procent) en hun persoonlijke gegevens zoals naam, adres, woonplaats en telefoonnummer goed beschermd zijn (63 procent). Bescherming van persoonlijke gegevens zoals huwelijkse staat (twee procent), geloofsovertuiging (twee procent) en leeftijd (drie procent) vinden minder Nederlanders belangrijk.
Uit het onderzoek blijkt dat indien er wordt opgemerkt dat een bedrijf onzorgvuldig omgaat met persoonsgegevens, veertien procent van de ondervraagden zeker juridische stappen onderneemt. Nog eens 28 procent geeft aan hier niet onwelwillend tegenover te staan.
Vrees voor identiteitsfraude en ongeautoriseerde betalingen het grootst
Het grootste deel van de Nederlandse bevolking (76 procent) maakt zich vooral zorgen over identiteitsdiefstal en ongeautoriseerde betalingen na onzorgvuldig handelen met persoonsgegevens.
Vooral banken (41 procent) moeten volgens de ondervraagden zeer zorgvuldig omgaan met de persoonlijke gegevens van hun klanten. De overheid (28 procent) volgt op afstand, samen met de medische branche (21 procent).
Gegevens beschermen
Prof. Johannes Scholtes, Chief Strategy Officer en oprichter van ZyLAB: "Wat opvalt in het onderzoek is dat 43 procent van de respondenten als klant zelf geen aparte maatregelen treft om persoonlijke gegevens te beschermen. Zij verwachten dat het bedrijf waarbij zij klant zijn, die gegevens beschermen en gaan tot actie over als blijkt dat er niet zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens."
Een groot deel van de Nederlanders laat het er niet bij zitten als bedrijven onzorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Misstanden worden besproken met familie, vrienden of kennissen (29 procent), men vraagt opheldering aan het bedrijf (26 procent) of loopt weg als klant (25 procent).
Scholtes: "Organisaties zullen hier rekening mee moeten gaan houden. ZyLAB wil deze bedrijven hierbij helpen door de invoering van een goed doordacht en juridisch verdedigbaar archiveringsplan en een strikt beleid voor de bescherming van persoonsgegevens, dataretentie en datavernietiging."