16 mei 2014 -
Tegenwoordig lijkt iedereen binnen een organisatie verstand te hebben van techniek. Dit komt niet alleen door technologische ontwikkelingen die elkaar in snel tempo opvolgen, maar ook door het feit dat de meeste nieuwe technieken zo gebruiksvriendelijk zijn.
Het is dan ook niet zo raar dat gebruikers op de werkvloer steeds hogere verwachtingen hebben over de hardware en software waar ze dagelijks mee werken. Eigenlijk zijn we de fase van de ‘consumerization of IT’ alweer ontstegen. Dit is het moment van de ‘humanization of IT’. Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij Qlik, legt uit waarom IT op de werkvloer ‘menselijker’ moet worden.
Humanization of IT
Vincent Peters: "Ik denk dat we de fase van ‘consumerization of IT’ alweer achter ons hebben liggen. Het feit dat werknemers binnen hun werk en in hun privéleven steeds meer gebruik maken van IT - en daar ook hoge verwachtingen bij hebben - staat buiten kijf. Om hier als organisatie slim mee om te gaan is het belangrijk om de ‘humanization of IT’ na te streven. Organisaties creëren dan een situatie waarin bedrijfssystemen op zo’n manier werken dat ze uitgaan van het natuurlijk instinct van de mens en daarmee ook toegankelijk zijn voor niet-technische medewerkers. Het belang van intuïtieve en eenvoudig toegankelijke technologie zien we overal om ons heen. We hebben geen zin meer om ons lang te verdiepen in een nieuwe gadget. Ga maar na: wie leest de handleiding van zijn nieuwe smartphone nu nog voor gebruik?"
Natuurlijke data
Wat kunnen organisaties dan concreet met die humanization of IT? Peters: "Waar we in 2013 vooral bezig waren met de vraag hoé bedrijven om kunnen gaan met de enorme toename in volume van data, zullen we ons de komende jaren focussen op wat we nu echt met die data kunnen doen en wat we er uit kunnen halen. Hoe meer we uit data willen halen, hoe makkelijker het moet zijn om analyses te maken. Als we dat willen bereiken zullen we vanaf nu op een natuurlijke, op menselijk gedrag gebaseerde manier met data om moeten gaan. Dat klinkt logisch, maar gebeurt in de praktijk nog veel te weinig. Data wordt nog veel te vaak op een onnatuurlijke manier aan ons gepresenteerd, waardoor we er niets mee kunnen. Organisaties moeten zich beseffen dat mensen van nature in staat zijn om iedere seconde automatisch meer dan duizenden stukjes informatie te verwerken. Maar als de data niet op een natuurlijke manier gepresenteerd wordt, dan hebben we weinig aan die gave."
Natural Analytics
Peters besluit: "Om data-analyse op een natuurlijke manier toegankelijk te maken voor iedereen op de werkvloer – van data scientists tot sales professionals – is Natural Analytics ontwikkeld. Natural Analytics focust op het natuurlijke menselijke vermogen om complexe informatie te verwerken. Het ondersteunt de nieuwsgierige manier waarop mensen zoeken, filteren, vragen stellen en verbanden leggen om zo eenvoudig inzichten te ontdekken en beslissingen te nemen. Als organisaties ervoor zorgen dat ze beschikken over systemen die een beroep doen op het natuurlijke, associatieve, vergelijkende en anticiperende denkproces van werknemers, zetten ze een stap in de goede richting. Door IT te ondersteunen met het menselijk instinct en data toegankelijk te maken voor iedereen, komt de kennis eindelijk in handen van de juiste mensen en zijn organisaties hun concurrentie een stap voor."