16 mei 2014 -
In de consumentenwereld is bewezen dat het goed mogelijk is om intuïtief om te gaan met complexe IT- en informatiesystemen. Bedrijfsautomatisering staat hiermee in schril contrast. Hoe lang nemen managers daar nog genoegen mee?
Want het kan allemaal anders, beter, veel meer in lijn met consumenten-IT. Verlaat de technologievisie en denk in functionaliteit. Het is aan de managers dat bovenaan de prioriteitenlijst te krijgen.
Mobiele toestellen
Smartphones en tablets, de huidige generatie is er helemaal aan gewend en de nieuwe generatie is er mee opgegroeid. We kunnen bij alle informatie via onze mobiele toestellen. We kunnen de gegevens tegelijkertijd delen en aanvullen. Jonge kinderen en zelfs bejaarden begrijpen hoe je met een tablet moet omgaan. Hoe dat komt? Omdat consumenten-IT intuïtief is gemaakt. Het wordt ook geen IT genoemd; IT is synoniem voor complexe computersystemen bij grote organisaties.
De consumentenwereld als voorbeeld
In de bedrijfsautomatisering zien we logge systemen met saaie schermen, die werknemers vaak alleen vanaf de werkplek kunnen gebruiken. Zij hebben wekenlange trainingen nodig om een applicatie te kunnen bedienen. En de onderlinge verbanden tussen systemen moeten zij met de hand aanbrengen. Voor elke opgestarte applicatie moeten zij apart inloggen. Een wijziging in een IT-systeem leidt dan ook snel tot change-projecten op de werkvloer, zo schetst John Verwaaijen, General Manager Benelux bij Magic Software het verschil tussen beide werelden. "Het benaderen van gegevens en applicaties vanaf mobiele devices is vrijwel onmogelijk. Laat staan het op afstand delen, opvragen of invoeren van bedrijfsinformatie. Het lijkt in werkelijk helemaal niets op IT in de consumentenwereld."
Verwaaijen geeft aan dat bedrijven medewerkers toegang moeten geven tot bedrijfsinformatie vanaf mobiele apparaten. "Personeel moet gewoon ergens vanuit het veld met hun smartphone de voorraad kunnen checken, of een handleiding kunnen raadplegen. Meer nog: ze moeten een autorisatieverzoek kunnen aanvragen voor een order, een bestelling plaatsen of informatie delen. Het gevolg daarvan is dat de doorlooptijd van de businessprocessen wordt verkort en dat de efficiency van de medewerkers bijna verdubbeld. Mensen die smartphones of tablets gebruiken, communiceren namelijk op het moment dat ze dat willen of nodig vinden. Ze storen zich daarbij niet aan kantooruren."
Druk vanuit manager
Volgens Verwaaijen moeten managers de IT-afdeling meer onder druk zetten om IT intuïtief te maken. "Gebruikers willen helemaal geen grote applicaties gebruiken, maar functionaliteiten in de vorm van apps. Voor het maken van een factuur, voor het plaatsen van een order, voor het bijhouden van de voorraad, voor het inzien en bijhouden van klantgegevens. Maak van de beslismomenten in de bedrijfsprocessen apps voor het aanvragen/verstrekken van autorisaties en het goedkeuren van orders. Net als in hun privéleven interesseert het de werknemers helemaal niets welke complexe IT-infrastructuur en -systemen er achter de coulissen aan het werk zijn. Werknemers denken helemaal niet in termen van technologie, ze denken in functionaliteiten."
Verwaaijens boodschap is duidelijk: "Zorg dat ook in uw organisatie de IT intuïtief benaderbaar is. Verberg de hele IT-omgeving onder een reusachtig zeildoek en biedt de werknemers toegang vanaf elk gewenst toestel op basis van functionaliteit. Laat ze zelf apps ontwikkelen. Dat brengt bedrijfsautomatisering in lijn met de buitenwereld. En heeft positieve impact op de productiviteit, de efficiency, de cultuur en uiteindelijk het bedrijfsresultaat. Het kán."
Ik zou heel graag deze stelling willen zien aangevallen/bijgetreden worden door mensen die echt in deze sectoren werken of er onderzoek naar doen en niet enkel en alleen door iemand die een productenreeks aanbiedt die aansluit bij de stelling.
Ik ben zelf ongerust over dit soort stellingen vanuit een hoek waar een commercieel belang rust.
Ellen
|
|
22
-
08
-
2014
|
15
:
55
uur
@Bart, Ik wil wel wat bijval geven. Ik vind zelf inderdaad dat IT bij bedrijven vaak log en complex is. En realiseer me eigenlijk door dit artikel dat het inderdaad anders zou moeten kunnen. Er moet inderdaad eigenlijk meer in functionaliteit gedacht worden, en meer in gebruikersgemak.
BYOD is hier wellicht ook een gevolg van. Je eigen makkelijke werkzame consumententechnologie werkt blijkbaar prettiger dan wat je van de werkgever krijgt.