15 mei 2014 -
De vaak extreem dure dienstverlening van een (externe) werving- en selectieorganisatie staat sinds de komst van RaaS (Recruitment as a Service) sterk onder druk.
Recruitment as a Service (RaaS) is online dienstverlening voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuw personeel. Werkzoekenden kunnen via een online platform naast het gangbare (ouderwetse) cv, ook foto's, socialmedia informatie, voorkeuren en zelfs videobeelden uploaden. RaaS heeft als voordeel dat het werven van personeel vele malen goedkoper is voor bedrijven ten opzichte van adverteren of het inschakelen van een externe werving en selectie organisatie. Met RaaS krijgen organisaties direct hun eigen recruitmentbureau online en kunnen door de hoeveelheid informatie over de kandidaten beter een keuze maken wie zij willen uitnodigen.
Anders werven
Bedrijven moeten op zelf ook op een andere manier gaan werven volgens Amerikaans recruitmentgoeroe Kevin Wheeler. "HR-Professionals moeten zich meer richten op communicatie via video en audio. Het gaat er namelijk om om een realistisch en representatief beeld van het bedrijf te geven."Ook in Nederland zijn er bedrijven die actief omgaan met RaaS. "Door het gebruik van met name video krijgen bedrijven en werkzoekenden wederzijds een betere indruk van elkaar, dit zorgt voor betere matches en snellere procedures," aldus Kor de Boer , online recruitment specialist bij B2Bees Nederland. Met een verdere uitrol van RaaS lijkt de rol van de ouderwetse werving en selectie organisaties uitgespeeld.
Een geval van: ''wij van WC Eend adviseren...''
Video's hebben zeker toegevoegde waarde binnen online recruiting, maar is zeker niet het belangrijkste instrument. Het nieuwe werven gaat veel meer over (nieuwe) media, technologie en slimmere processen.
T.J.
|
|
21
-
05
-
2014
|
08
:
52
uur
Allemaal leuk en aardig, flitsende presentaties van je bedrijf of van jezelf. Maar voor mij is dat niet meer dan windowdressing en dus onnodig in het W&S traject. Als je wederzijdse interesse oprecht is, zorg dan snel voor een persoonlijke afspraak. Ontmoet elkaar ''live'' en ervaar wat je er beiden van vindt. Recruitment lijkt nu tot doel verworden. Het is en blijft echter gewoon een middel. Niet meer en zeker ook niet minder.