zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

64 procent mobiele aankopen afkomstig van iPads en iPhones

14 mei 2014 - In de Benelux worden de meeste mobiele aankopen (64 procent) gedaan met een iPad of iPhone, zo blijkt uit de jaarlijkse Zanox Mobile Performance Barometer 2013 waarin acht regio’s en landen werden onderzocht.

Uit deze barometer komt bovendien naar voren dat het m-commerce aandeel van de geboekte omzet uit online sales in de Benelux in 2013 ten opzichte van 2012 steeg met veertien procent. De 119 procent groei in het aantal transacties in de lage landen toont aan dat van verzadiging nog lang geen sprake is. Met deze resultaten is de Benelux stevig verankerd in de top drie m-commerce regio’s van Europa. Groot-Brittannië neemt de leiding met een groei van 137 procent en Scandinavië volgt op gepaste voet met 116 procent groei.



Marktaandeel Android gegroeid met zeven procent
De strijd tussen Apple’s iOS en Android woedt in alle hevigheid voort. Binnen de Europese m-commerce domineerde het iOS besturingssysteem met een gemiddeld marktaandeel van 62 procent tegen 35 procent voor Android wanneer men uitsluitend naar het aantal mobiele aankopen kijkt. In de Benelux is het aandeel van iOS zelfs groter, namelijk 64 procent versus 32 procent voor Android. Over het geheel gezien is het aandeel van iPads en iPhones in Europa echter licht afgenomen. Zo groeide het marktaandeel van Android in 2013 met zeven procent ten opzichte van 2012. Dit ging voornamelijk ten koste van het m-commerce aandeel van iPads en iPhones.

iPad- en iPhone-shoppers geven meer uit
Hoewel Android qua marktaandeel inloopt op iOS wat betreft het aantal online aankopen, liggen de gemiddelde uitgaven in 2013 via een iPad en iPhone beduidend hoger. De iPad gaat aan kop met een gemiddelde waarde van  78 euro per bestelling, terwijl iPhone-gebruikers items in hun mobiele winkelwagen leggen met een gemiddelde waarde van 52 euro. Android-gebruikers geven gemiddeld 42 euro per aankoop uit. Interessant om te zien is dat de gemiddelde uitgaven op alle mobiele apparaten blijven stijgen. In het eerste kwartaal van 2014 is het gemiddelde winkelmandje op een iPad maar liefst 88 euro waard.

M-commerce groei per branche
Binnen Europa zijn opvallende verschillen per branche te zien. De Europese gemiddelde groeipercentages qua omzet variëren voor de verschillende branches van 185 procent (Travel), 162 procent (Financiële dienstverlening), 114 procent (Telecom & Services) tot 81 procent (Retail & Shopping). In de Benelux groeide het segment Telecom het hardst met 290 procent en Travel volgde met 210 procent groei. De opkomende markten in Oost-Europa laten echter de meest indrukwekkende m-commerce groei zien. De reisbranche in Oost-Europa groeide maar liefst 1001 procent. Met een groeipercentage van 331 procent leidt Oost-Europa tevens de  ranking in het Retail & Shopping-segment."In de afgelopen jaren zagen we een aanhoudende opwaartse trend in mobiel winkelen - die tot op de dag van vandaag voortduurt. En dat enthousiasme neemt elke dag verder toe met een groeiend aantal consumenten dat winkelt via een mobiel apparaat. Het groeiende bereik van mobiele apparaten, nieuwe mobiele oplossingen en het gebruikersgemak, beïnvloeden de aankoop via mobiele apparaten," zegt Thomas Joosten, CEO van Zanox.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiel internetgedrag: Verenigde Staten versus Nederland
 Vrijwel alle mobiele malware richt zich op Android-toestellen
 Bereik mobiele advertenties verdubbeld
 Gebruik mobiel internet op zondag het hoogst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10