zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht basisregels voor de diplomatieke manager

12 mei 2014 - U weet het: met diplomatiek handelen komt u vaak verder dan ergens met de botte bijl op inhakken. Maar hoe handelt u zo diplomatiek mogelijk als manager? Express.be zocht het voor u uit. Hieronder acht tips.

1. Denk na voor u iets zegt


Als u zonder nadenken uw mond opent op een emotioneel geladen moment, is het erg onwaarschijnlijk dat er iets verstandigs zal komen. Luister eerst naar wat anderen te zeggen hebben, denk goed na en spreek pas dan.

2. Concentreer u op de feiten
Diplomaten baseren zich op de feiten en laten zich niet leiden door emoties. Wie de zaken nuchter bekijkt, heeft een betere kans om gespannen situaties te ontladen en naar zijn hand te zetten.

3. Neem een diplomatieke houding aan
Lichaamstaal spreekt boekdelen. Kruis uw armen dus niet wanneer iemand tegen u praat, maar glimlach, knik, imiteer andermans gedrag en laat uw openheid en vriendelijkheid blijken aan de hand van uw gebaren.

4. Kies uw woorden met zorg
Diplomatische situaties vereisen duidelijk en specifiek taalgebruik. Nu is niet het moment om van de hak op de tak te springen en voor (nog meer) verwarring te zorgen. Kies uw woorden wijselijk, zorg dat iedereen u perfect begrijpt en hou het kort en beknopt.

5. Handel niet agressief
Zelfs het meest subtiele signaal van agressie kan een gevoelige situatie snel doen escaleren. Ga agressief gedrag daarom bewust uit de weg door uw stemvolume te controleren en goed na te denken vooraleer u spreekt.

6. Vermijd emotionele situaties
Wanneer een van de gesprekspartners emotioneel dreigt te worden, is het beter om de onderhandelingen even te staken en iedereen de kans te geven tot rust te komen. Een gesprek tussen twee emotionele en irrationale mensen mondt al snel uit in een verhitte discussie, wat alleen maar tot meer ergernis leidt.

7. Laat u niet onderbreken
Onderbreek uw gesprekspartner niet en laat uzelf ook niet onderbreken want dat doet de gemoederen gegarandeerd oplaaien. Blijf echter altijd beleefd wanneer u iemand vraagt om u te laten uitspreken. Is het niet mogelijk om elkaar te laten uitspreken, beëindig dan onmiddellijk het gesprek.

8. Wees doelgericht
Wijk nooit af van uw principes en weet wat uw doel is (meestal is dat een vreedzame oplossing voor een meningsverschil). Besef ook dat praten geen spel is met winnaars en verliezers. Een goede diplomaat bereikt zijn eigen doelen door ook de ‘tegenpartij’ te geven wat hij of zij verlangt.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Uw baas dumpen? Doe het beschaafd!
 Belgische manager scoort internationaal
 Medewerkers ontevreden over het beoordelingsgesprek
 Humor en alledaagse conversatie cruciaal voor band op de werkvloer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10