9 mei 2014 -
‘We hebben een prachtig vitaliteitsbeleid liggen en we hebben een fietsplan maar bijna niemand maakt er gebruik van! Ze willen gewoon niet…’ Heeft u uw medewerkers eigenlijk gevraagd wat ze zelf willen? Aandacht en bewustwording zijn de sleutelwoorden als het gaat om de vitaliteit van medewerkers.
Dat stelt Fianne Stroeken van Vitalavie. Met minder moeite boekt u meer resultaat, bijvoorbeeld in de vorm van meer fietsende medewerkers. Niet alleen goed voor hun vitaliteit, maar ook voor het milieu en mobiliteitskosten.
Vitaliteit? Dat is toch een privé-zaak?
Vitaliteit betekent letterlijk levenskracht en gaat over uw fysieke en mentale fitheid. Vitalere medewerkers hebben meer energie en zijn daardoor productiever. Maar in hoeverre kun u zich als HR ‘bemoeien’ met de vitaliteit van medewerkers? De verantwoordelijkheid schuift steeds meer op richting werkgever. Die betaalt immers langer salaris door als een medewerker ziek wordt. En medewerkers gaan steeds later met pensioen.
Hoe houdt u ze al die tijd fit en vitaal zodat ze duurzaam inzetbaar blijven? U kunt ze toch niet verplichten meer te fietsen of te sporten? Gelukkig is gezondheid steeds beter bespreekbaar binnen organisaties omdat iedereen het belang ervan inziet.
Hoe zorg ik dat medewerkers zelf vitaler willen worden?
In ieder geval niet door van bovenaf beleid op te stellen, dit op te leggen en lukraak activiteiten aan te bieden. Dat is verspilling van geld en moeite. Hoe lukt het dan wel? Vijf tips:
• Wees doelgericht en leg uit waarom u iets doet. Bijvoorbeeld: meer fietsen vermindert de CO2-uitstoot en dat past binnen ons MVO-beleid.
• Wat willen de medewerkers eigenlijk zelf? Misschien fietsen ze niet omdat er geen goede fietsenstalling is?
• Creëer draagvlak binnen de organisatie en gebruik (fiets)ambassadeurs.
• Maak het leuk! Bijvoorbeeld door een interne competitie in te richten.
• Een beetje aandacht doet wonderen, bijvoorbeeld via complimenten.
U hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
Kleine stappen kunnen al een wereld van verschil maken. Werken aan vitalere medewerkers hoeft ook helemaal niet veel te kosten en kan u juist geld besparen. Niet alleen omdat vitalere medewerkers productiever zijn, maar ook omdat u niet hoeft te investeren in acties die niets opleveren zoals dure sportworkshops waar niemand op zit te wachten. Adviezen en bewustwording leveren vaak veel meer op.
Vitaliteit is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van ieder mens zelf. We zijn allemaal onze eigen levensregisseur. Maar het is wel voorstelbaar als een werkgever hier ook een mede-verantwoordelijkheid in neemt. Het is tenslotte ook een wederzijds belang. Er is een instrumentarium met tips waar mensen zelf 52 weken lang(het kan ook korter en langer)mee aan de gang kunnen gaan. Het materiaal is uitgetest en werkt. Resulterend in realisatie van verlangens en doelstellingen, vrijkomen van energie en steviger relaties. Daarmee nemen de werknemers zelf hun verantwoordelijkheid. De werkgever zou het (deels) kunnen aanbieden, waardoor die ook mee investeert.
Huub Stroeken
|
|
26
-
05
-
2014
|
12
:
58
uur
Jouw verhaal klopt helemaal.
Vaak vertellen dan komt het ook aan.