8 mei 2014 -
Bij sollicitaties worden instrumenten zoals psychometrie vaak genegeerd en wordt vooral afgegaan op de intuïtie. Dat kan echter leiden tot een gebrek aan diversiteit bij het personeel, gezien de neiging om kandidaten aan te trekken die de persoonlijke visies van de recruiter weerspiegelen.
Dit is de boodschap van een onderzoek van Monster en het University College London onder Britse personeelsmanagers, zo meldt Express.be. De onderzoekers stelden vast dat 84 procent van de ondervraagden toegeeft dat intuïtie hun belangrijkste wervings-instrument vormt. Daarnaast zegt 85 procent ook terug te vallen op referenties.
Divers personeel presteert beter
"Er blijkt een kloof te bestaan tussen ‘recruitment-wetenschap’ en de praktijk," zegt onderzoeker Felipe Cuadra, professor bedrijfspsychologie aan het University College London. "Wetenschappelijke methodes zoals psychometrie worden door de recruiters steeds minder vaak gehanteerd. Dit kan tot problemen leiden. Eerder is immers al aangetoond dat een divers personeelsbestand ten goede komt aan de productiviteit. Door wetenschappelijke methodes te negeren dreigt de rekrutering de diversiteit te ondermijnen."
Kostenbesparing
De onderzoekers stelden vast dat een wetenschappelijke benadering door de respondenten als de duurste rekruterings-methode wordt bestempeld. Intuïtie daarentegen wordt als de meest kostenefficiënte strategie naar voor geschoven.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het traditionele sollicitatiegesprek weliswaar zeer populair blijft, maar dat er ook steeds vaker gebruikt wordt gemaakt van telefoon en video, wederom vooral vanwege de kostenefficiëntie.
Bron:Express.be
Het is nog erger, want het hele selectieproces zoals we dat nu kennen is niet objectief.
Dat begint met de aankomst van de sollicitaties die tegenwoordig, aangespoord door dure marketeers, vaak uitblinken in huisvlijt, maar niet echt to the point zijn. veel selecteurs selecteren niet, ze sorteren. Mohamed wordt netjes op de stapel ''afwijzen'' gelegd waar hij als snel gezelschap krijgt van Kees van 54. Ingrid, rondborstig en diep van inzicht (op de foto tenminste) komt op de stapel uitnodigen, samen met Henk van 23 die zo'n leuk lettertype heeft.
Tijdens de gesprekken wordt met name ingegaan op het verleden ''hoe heb je dat gedaan toen?'' maar competentiegericht interviewen komt zelden voor, vooral omdat de marketeers die momenteel als recruiter de inkoop van personeel en talent doen mislukken totaal geen idee hebben wat competenties zijn.
Eigenlijk is het verschrikkelijk hoe de inkoop van de belangrijkste productiefactor van organisaties is georganiseerd. Daarom heb ik samen met een aantal wetenschappers en ervaren personeelprofessionals een instrument ontwikkelt dat met name de eerste selectie op een objectieve manier op basis van gewogen competenties doet. Daardoor wordt de inkoop van talent, een voorwaarde om te overleven als organisatie, een stuk objectiever.
Typische managementuitspraken dat het onjuist is wat er gebeurt. Je kunt heden ten dage ook gewoon stellen dat de meeste recruiters onderontwikkeld zijn de juiste potentie en talenten te 'zien'. In mijn vele onderzoeken binnen groepen van trainers, coaches, recruiters als ook alle niveaus opleiders en managers zie je deze essentiële beperking terug. Terug te lezen in boek 'Apprenti'.