zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Politieke voorkeur voorspelt filmkeuze

5 mei 2014 - De politieke voorkeur van het lokale publiek is een goede voorspeller van het succes van een film in een stad of dorp. Dat ontdekte universitair docent Jason Roos van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na onderzoek in Amerika.

Politieke voorkeur blijkt een veel betere indicator voor het voorspellen van het succes van een film in een plaatselijke bioscoop dan traditionele marketingvariabelen zoals leeftijd, inkomen en opleidingsniveau.



Succescriteria
Welke criteria voorspellen of een film een kaskraker wordt of een flop? Dat kunnen online beoordelingen of recensies zijn, maar bioscopen bedienen niet hele landen. Ze zijn er voor steden en dorpen. Filmvoorkeuren kunnen per stad sterk verschillen. Wat het lokale publiek wil zien, is wat er toe doet in de plaatselijke bioscopen. Maar hoe zoekt u uit welke soort films uw lokale publiek aanspreekt?
Dr Jason Roos analyseerde de kasgegevens van meer dan vijf jaar van bioscopen in 25 Amerikaanse staten. Hij ontdekte dat politieke voorkeur een veel betere indicator is voor het voorspellen van het succes van een film in een plaatselijke bioscoop dan traditionele marketingvariabelen zoals leeftijd, inkomen en opleidingsniveau. Republikeinse stemmers hebben de voorkeur voor films met een vrouwelijke blanke actrice in de hoofdrol, terwijl Democraten liever films zien met Afrikaans-Amerikaanse mannen in de hoofdrol.

Categorisering
De pers gebruikt termen als actie, thriller, komedie of drama om films te beschrijven. Volgens Roos vertellen deze genres ons niet genoeg over de films - en vertellen ze al helemaal niet wat klanten willen weten. Terwijl de Internet Movie Database (IMDb) een film categoriseert als een komedie of geen komedie, ontdekte Roos dat het belangrijker is voor klanten of de film geschikt is voor volwassenen of voor de hele familie, of dat de film emotioneel intens is of makkelijk weg te kijken.
Roos stelt dat de filmindustrie de inkomstenvoorspellingen kan verbeteren door twee dingen te doen: denken over films op dezelfde manier als de bioscoopganger en politieke gegevens gebruiken om beter de verschillen tussen de lokale markten te begrijpen.

Consumentengedrag
Voor deze studie werd de politieke voorkeur gebruikt om te begrijpen wat voor soort films mensen willen zien, maar deze gegevens kunnen ook worden gebruikt om consumentengedrag in alle markten te bestuderen. Denk aan het verbeteren van het begrip over wat voor soort auto mensen willen rijden, of wat voor soort kleding mensen willen dragen. De mogelijkheden zijn eindeloos, aldus Roos.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kan de politiek een nieuwe beurscrash voorkomen?
 Game of Thrones in de huidige bestuurskamers
 Return of the Living Dead
 Politiek schuldig aan afglijden maatschappij
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10