zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leaserijder kiest voor ruimte en PK’s

28 april 2014 - De aanscherping van het fiscale beleid heeft een overduidelijk effect op het bestelgedrag van de leaserijder. Het afgelopen kwartaal was vooral de praktische bruikbaarheid, zoals ruimte, doorslaggevend in de keuze voor een nieuwe auto. Dit in tegenstelling tot 2013, het jaar waarin leaserijders vooral voor hun portemonnee kozen.

Omdat het aanbod grote (benzine)auto’s in de veertien procent bijtellingscategorie in de eerste maanden van dit jaar beperkt was, steeg het aandeel bestelde auto’s met twintig of 25 procent bijtelling fors. Dat en meer blijkt uit de cijfers van LeasePlan Nederland over het eerste kwartaal van 2014.



Hoge bijtelling
Voor het eerste sinds een jaar tijd groeide het aandeel bestelde auto’s in de hogere bijtellingscategorieën, een ontwikkeling die LeasePlan Nederland bij de bekendmaking van haar jaarcijfers begin dit jaar al voorspelde. De leasemaatschappij waarschuwde er toen voor dat het beperkte aanbod ruime benzineauto’s in het C-segment met veertien procent bijtelling de leaserijder voor grote uitdagingen zou stellen. Vooral voor de automobilist die jaarlijks een relatief laag aantal kilometers rijdt.
Die voorspelling lijkt nu te zijn uitgekomen. Binnen de veertien procent bijtellingscategorie zijn de Skoda Octavia Combi en de Toyota Auris Touring Sports Hybrid momenteel duidelijk de leasetoppers. Het aandeel bestellingen met twintig procent  en 25 procent bijtelling groeide de afgelopen maanden flink (respectievelijk +acht procent en +twaalf procent ten opzichte van Q4 2013).

Impact van fiscaal beleid
De nadrukkelijke invloed van het fiscale beleid op keuzes van leaserijders is geen nieuw fenomeen. Uit een analyse van de leasemaatschappij blijkt dat zich na de wijziging van de CO2-grens per 1 juli 2012 eenzelfde trend manifesteerde. Ook toen daalde het aandeel bestelde leaseauto’s met veertien procent bijtelling vanwege het beperkte aanbod, ten gunste van het aandeel in de 25 procent bijtellingscategorie. "We verwachten dat de verschuiving die nu is ingezet, de komende maanden weer iets zal afzwakken. Het aanbod in de veertien procent-categorie gaat ongetwijfeld breder worden. De Volkswagen Golf GTE, de Audi A3 Sportback e-tron zijn daar mooie voorbeelden van. Ook zien we een toenemende vraag naar de Volvo V40, die sinds kort weer beschikbaar is in deze lagere bijtellingscategorie," aldus Martijn Versteegen, woordvoerder van LeasePlan.

CO2-uitstoot
Niet alleen de verdeling over de bijtellingscategorieën liet een verschuiving zien. Ook de gemiddelde CO2-uitstoot per gereden kilometer kenterde licht. Versteegen: "Leaserijders kiezen momenteel niet alleen voor de praktische bruikbaarheid van de auto, maar ook voor meer PK’s. Als men toch wat meer gaat betalen omdat de auto in een hogere bijtellingscategorie valt, dan is de meerprijs voor wat extra vermogen immers relatief gering. Dat zijn de keuzes die leaserijders momenteel maken. Deze ontwikkelingen laten eens temeer zien dat de overheid zich goed moet realiseren wat de impact is van het fiscale beleid. Daar waar een stijgend aandeel leaseauto’s in een hogere bijtellingscategorie de schatkist spekt, gaat dit wel ten koste van de vergroening van het Nederlandse wagenpark."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw minder bewust van mobiliteitskosten dan man
 Eén op drie leaseauto’s staat stil
 Duizenden leaserijders wachten op fiscaal voordelige auto
 Keuze leaserijders sterk gedreven door aanscherping bijtellingsregels
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10