zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mobiel internetgedrag: Verenigde Staten versus Nederland

24 april 2014 - Uit recent onderzoek van Flurry blijkt dat de gemiddelde Amerikaanse consument meer tijd besteedt aan apps dan een jaar geleden. Gemiddeld besteedt een mobiele gebruiker twee uur en negentien minuten aan apps, wat neerkomt op 86 procent van de totale tijd die mensen besteden aan mobiel internetten.

Dat betekent dat apps het mobiele web steeds meer domineren en dat de mobiele browser steeds minder aandacht krijgt.



Gaming meest populair
Als we kijken naar het appgebruik zien we dat entertainment de populairste categorie is. 32 procent van de totale gebruikerstijd gaat naar gaming. Social media is vervolgens met 28 procent de tweede categorie. Nieuwsapps en productiviteitsapps komen met vier procent en drie procent er veel lager van af.

Verenigde Staten versus Nederland
De resultaten uit het onderzoek van Flurry hebben betrekking op Amerikaanse consumenten. Dit hoeft nog niet perse iets te zeggen over het gedrag van Nederlandse consumenten. Interessant is dus om te kijken in hoeverre dit gedrag afwijkt van het appgebruik van Nederlanders. App Your Service heeft daarom uitgezocht in hoeverre dit verschilt.
Het dagelijks mobiel internetgebruik van Nederlanders en Amerikanen wijkt nauwelijks af. 91 procent van de smartphonegebruikers maakt dagelijks gebruik van internet op hun telefoon. Dit aantal ligt iets hoger in de VS (92 procent ). De verschillen worden iets groter als we kijken naar het mobiel internetgebruik via apps. In Nederland maakt 71 procentdagelijks gebruik van mobiel internet via apps. In de Verenigde Staten ligt dit aantal vier procent hoger.

Aantal apps
Ook in het aantal apps dat mensen op hun smartphone hebben staan zit een klein verschil. In Nederland hebben smartphonegebruikers gemiddeld 28 apps op hun mobiel staan (waarvan vier betaald), in de VS is dit aantal 33 (waarvan zeven betaald).

Aankoopgedrag
De grootste verschillen zien we echter als we kijken naar het advertentie- en aankoopgedrag van smartphonegebruikers. Uit onderzoek blijkt dat maar zes procent van de Nederlanders klikt op een advertentie binnen een app. In Amerika ligt dit percentage op negentien procent . Ook bezoeken Amerikanen sneller de website van de adverteerder (vijftien procent tegenover vier procent in Nederland), en gaan zij iets sneller daadwerkelijk naar de winkel of het bedrijf (zeven procent tegenover twee procent).
Opmerkelijk is ook om het verschil te zien in de mobiele aankopen. 46 procent van de Amerikaanse smartphonegebruikers geeft aan ooit een aankoop te hebben gedaan via een smartphone. In Nederland blijft dit aantal steken op achttien procent .
Als we verder kijken zien we dat vooral de groei van dit aantal in Nederland achterblijft. In 2011 gaf veertien procent van de Nederlandse smartphonegebruikers aan ooit een aankoop te hebben gedaan via hun telefoon. Twee jaar later ligt dat aantal dus een fractie hoger. In Amerika is deze groei veel sterker te zien. In 2011 gaf ‘slechts’ 29 procent aan ooit een aankoop via hun telefoon te hebben gedaan, terwijl dat aantal nu dus op 46 procent ligt.

Conclusie
Qua frequentie verschilt het mobiele internetgebruik van Nederlanders dus niet veel van Amerikanen. Bijna iedere smartphonegebruiker maakt dagelijks gebruik van internet, waarbij driekwart dit dagelijks via apps doet. De grootste verschillen liggen in de mate waarop gebruikers gevoelig zijn voor advertenties en overgaan tot aankoop. In Nederland komt deze groei gestaag op gang en lijkt er nog veel te winnen voor adverteerders en bedrijven.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gebruik mobiel internet op zondag het hoogst
 Nederlanders verbruiken gemiddeld 488 MB mobiel internet per maand
 Mobiel internet streeft vaste internetaansluiting voorbij
 Jongeren zijn meest intensieve mobiele nieuwsconsumenten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10