18 april 2014 -
De huidige manier van werken veroorzaakt druk. Bureaucratie is doorgeslagen; Excel-management is de norm. Veel mensen werken in organisaties die gebaseerd zijn op structuren die controle en beheersen centraal stellen. Deze organisaties hangen aan elkaar van allerlei managementmodellen, tools, formulieren, functioneringscycli en afdelingsgrenzen.
Standaardisering en stramien zijn gemeengoed en dat maakt de organisatie stroef en futloos. Medewerkers krijgen steeds meer moeite om er te werken op de wijze waarop ze geacht worden te werken. Spontaniteit en creativiteit zijn weggeorganiseerd. Dit gaat ten koste van flexibiliteit en vernieuwing. Tegenzin en frustratie steken de kop op. Met alle gevolgen van dien: de betrokkenheid neemt af, het verzuim neemt toe en de productiviteit daalt. En zo niet nog belangrijker: de energie en het werkplezier verdwijnen.
Mensgerichte organisaties
Veel mensen verlangen sterk naar dynamische, mensgerichtere organisatievormen. Recent onderzoek wijst uit dat organisaties, die in deze tijd succesvol zijn, werken op die basis. Hun medewerkers krijgen alle ruimte en vertrouwen. Ze werken nauw met elkaar samen vanuit een gezamenlijke gedeelde ambitie. Ze gaan normaal met elkaar om, maken gewoon afspraken met elkaar en nemen hun verantwoordelijkheid. Ze weten goed waar hun organisatie voor staat en welke belangen er spelen. En wat ze er maken, is van elkaar; ze voelen zich mede-eigenaar. Het zijn duurzame organisaties waar de P van People voorop staat.
Flexibele balans
Het is de kunst om een flexibele balans te vinden. Een balans die gebaseerd is op sturing door middel van gezamenlijkheid, samenwerking, betrokkenheid en bereidheid. Kortom, op sturing door de mensen zelf en niet door managementmodellen.
Als mensen in organisaties meer vrijheid en ruimte krijgen voor initiatieven met daarbij het uitgesproken vertrouwen en de boodschap dat ze het goed doen, dan gaan ze met plezier naar hun werk. Als mensen met elkaar onderzoeken wat hun collectieve ambitie is en actief samenwerken aan ideeën voor verbetering van resultaten, dan creëert u daarmee eigenaarschap. Het gevoel dat wat u samen maakt ook van u is. Dit brengt energie in een organisatie, het zorgt voor verbondenheid en binding met elkaar en de klant waarvoor u het uiteindelijk doet. Maar niet alleen de betrokkenheid en het werkplezier van de medewerkers nemen toe ook de resultaten die deze organisaties boeken op efficiency, productiviteit, kwaliteit en innovatie zijn beter.