zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander verwacht dit jaar 730 miljoen te besteden via mobiel

17 april 2014 - Nederlanders besteden twaalf cent van iedere euro die ze online uitgeven via de smartphone of tablet. Dit blijkt uit internationaal onderzoek, in opdracht van ActiePagina.nl.

Het onderzoek, uitgevoerd door Centre of Retail Research in acht Europese landen en de Verenigde Staten, laat zien dat de omzet van m-commerce in ons land met bijna 70 procent zal toenemen dit jaar.



Smartphonebezit
In Nederland heeft bijna de helft (45 procent) van de bevolking een smartphone. Het afgelopen jaar hebben Nederlanders 8,1 procent van hun online bestedingen via de smartphone of tablet gedaan. Het onderzoek laat zien dat het percentage mobiel bij online bestedingen in 2014 zal toenemen tot 69,8 procent en daarmee verantwoordelijk is voor een omzet 730 miljoen euro in vergelijking met 430 miljoen in 2013. De smartphone is verantwoordelijk voor 450 miljoen, de tablet voor de overige 280 miljoen euro.
In Europa heeft bijna een op de vijf smartphone gebruikers (19,6 procent) de afgelopen drie maanden een online shop via de smartphone bezocht. De meest fanatieke mobiele shoppers zijn de Britten. In het Verenigd Koninkrijk wordt 17,6 procent van de online omzet, door het winkelend publiek gespendeerd via de mobiel, gevolgd door Duitsland (16,8 procent) en Zweden (16,5 procent). Nederland staat met 12,2 procent op de vijfde plaats. In Spanje (9,4 procent) en Polen (8,0 procent) gaan ze het minst gebruik maken van hun mobiel om te shoppen in 2014. Opvallend is dat in Spanje, ondanks het lage percentage mobiele shoppers, de verwachte omzet via mobiel wel hoog is, namelijk 760 miljoen euro. Spanje staat hierdoor op nummer vier in de top vijf, net boven Nederland.

M-commercemarkt
Van de landen opgenomen in deze studie is de VS nog steeds de grootste m-commerce markt. Het onderzoek laat zien dat de Amerikaanse mobiele shoppers verantwoordelijk zijn voor 13,8 procent van de 195,6 miljard euro die in 2013 online zijn besteed. Dit bedrag neemt in 2014 toe met 65,1 procent tot 44,6 miljard euro besteed via mobiel. In Europa is m-commerce verantwoordelijk voor acht procent van de e-commerce markt. In 2013 is er voor 12,6 miljard euro via de smartphone of tablet aangeschaft. Mobiele aankopen nemen in 2014 met 85 procent toe tot 23,4 miljard euro. In Nederland zijn de mobiele aankopen verantwoordelijk voor 430 miljoen euro van de zes miljard uitgegeven online in 2013.

Mobiel shoppen
Maurice Buijs, oprichter van ActiePagina.nl licht toe; "De opkomende m-commerce markt in Europa en de VS is te vergelijken met die van e-commerce ongeveer tien jaar geleden. Doordat smartphones en tablets steeds verfijnder worden, gaan consumenten deze mobiele apparaten steeds meer gebruiken om te winkelen. De trend die we zien is dat, zowel offline als online, consumenten met behulp van smartphones producten vergelijken, zoeken naar kortingscodes en gelijk hun aankopen doen. Ons onderzoek laat zien dat smartphones en tablets verantwoordelijk zijn voor 12,2 procent van alle online transacties in Nederland in 2014 en zorgen voor een omzet van 730 miljoen euro."

Computer
In de acht Europese landen blijft de computer nog steeds het meeste populaire apparaat om mee over het web te surfen. In 2013 heeft 85 procent van de webactiviteiten plaatsgevonden via de computer in tegenstelling tot de smartphone (tien procent) en de tablet (vijf procent). Nederland is hierin vergelijkbaar met het Europese gemiddelde en kende 83 procent computergebruik, elf procent via de smartphone en zes procent via de tablet. Koploper is het Verenigd Koninkrijk waar mobiele apparaten verantwoordelijk waren voor meer dan een derde (35 procent) van al het internet verkeer.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse m-commerce-markt stijgt tot 1,1 miljard euro in 2017
 Drie succesfactoren van m-commerce
 Gebruik mobiel internet op zondag het hoogst
 Helft zakenreizigers boekt hotelkamer mobiel
 
 
reacties
 
Marnix  |   | 
17-04-2014
 | 
12:19 uur
Ter aanvulling op de conclusie dat mobiel shoppen wordt gestimuleerd smartphones die steeds beter worden; Websites worden meer responsive en om die reden steeds beter geschikt voor gebruik op mobiele apparaten. Zo worden websites en smartphones meer op elkaar afgestemd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10