Zes trends die erom vragen digitale middelen te omarmen
16 april 2014 -
Digitale middelen veranderen tot in de basis de manier waarop ondernemingen handelen, van het contact met klanten tot de omgang met toeleveranciers en controle over medewerkers. "Overwegen om ‘iets te gaan doen met digitaal’ is een al lang gepasseerd station," aldus Frank Rennings, Managing Director Technology, Innovation & Thought Leadership, bij Accenture Nederland.
"Ondernemingen van nu moeten, ongeacht hun grootte of branche, digitale middelen beschouwen als een kerncompetentie. In de afgelopen jaren heb ik bedrijven en organisaties zien worstelen om digitale middelen een plek te geven in de gehele onderneming," stelt Rennings. "Ook de manier waarop ondernemingen zich toeleggen op uitdagingen vraagt aandacht: hoe houden digitale middelen gelijke tred met andere eisen die aan de onderneming gesteld worden? En hoe kunnen die middelen helpen de bedrijfsprestaties te verbeteren?" Rennings ziet zes trends op de wereldmarkt – trends die erom vragen dat bedrijven digitale middelen nú omarmen en een permanente plek in de organisatie geven.
1. Behendige innovatie
Markten zijn niet alleen minder strikt gescheiden, maar bedrijven hebben tevens te maken met toenemende concurrentie en hogere consumenteneisen. Het zijn ontwikkelingen die bedrijven nopen om tegemoet te komen aan de groeiende noodzaak om behendig om te springen met innovatie, en om snel in te springen op veranderingen in de markt. Dat de consument steeds vaker vraagt om, onder andere, online en mobiele diensten, dwingt bedrijven digitale inspanningen te doen die ze wendbaarder maken, en snelle ontwikkelingen en continue innovatie mogelijk maken.
2. Van monoloog naar dialoog
In de afgelopen jaren waren de eerste voorbeelden van échte communicatie tussen klanten en bedrijven zichtbaar. Dat bedrijven het gesprek aangaan, wordt aangejaagd door veranderend consumentengedrag en -wensen. De dialoog vervangt daarbij de traditionele monoloog. Bedrijven willen consumenten begrijpen en naar ze luisteren. Ook ondernemingen van naam en faam ontdekken de mogelijkheden van digitale middelen, waarmee klanten informatie delen over producten en diensten. Deze middelen hebben veel potentie om het brandpunt te worden van waaruit organisaties bouwen aan merkbekendheid bij consumenten.
3. Meer slagkracht voor ondernemingen
Ondernemingen worstelen met tal van uitdagingen, variërend van kosten die onder druk staan tot de omgang met concurrentie in opkomende economieën. Het maakt ze bewust van de noodzaak aan een volwassen en efficiënt draaiend bedrijf, en aan andere samenwerkingsverbanden. Om de samenwerking te bevorderen, worden steeds vaker digitale instrumenten gebruikt, die ingrijpen op bedrijfsprocessen. De digitale middelen van nu maken het voor zowel bedrijven als consumenten eenvoudiger dan ooit om, waar dan ook, een samenwerking aan te gaan. En dat vergroot de productiviteit, de efficiëntie en de innovatiemogelijkheden.
4. Revolutie in distributie
Om de uitdagingen van nu het hoofd te bieden is een fundamentele verandering nodig in de manier waarop ondernemingen omgaan met klanten. Middelen die digitale analyse mogelijk maken geven toegang tot een schat aan klantgegevens, zoals de bestelgeschiedenis en de voorkeur voor verkoopkanalen –mobiel, via het callcenter of de webshop. Het biedt de mogelijkheid om kosten te besparen door elke klant het juiste verkoopkanaal aan te bieden, en dit kanaal helemaal aan te laten sluiten op hun behoefte. Onder de retailers signaleert Accenture al dat de best presterende ondernemers hun klanten naadloos aansluitende verkoopkanalen bieden, waarbij offline en online geïntegreerd zijn. Hét voorbeeld in Nederland is de samenwerking tussen onlineretailer Bol.com en offlineretailer Albert Heijn. Bol.com opende in AH-winkels afhaalpunten voor aankopen in de webshop van Bol.
5. Geautomatiseerde processen
De explosie aan digitale mogelijkheden maakt het mogelijk bedrijfsprocessen intelligenter in te richten. Zo kan een waaier aan sensors elke voortgang registreren en de gegevens vastleggen in modellen, zodat medewerkers of zelfs software de juiste afwegingen en beslissingen kunnen nemen. Digitale middelen maken continue beheersing van processen mogelijk, zowel in het bedrijf als in de markt, kunnen afwijkingen snel analyseren én maken het mogelijk om verbeterpunten te herkennen.
6. Focus op het individu
In staat gesteld door digitale middelen worden consumenten steeds mondiger. Vooral de generatie die volledig is opgegroeid met internet, smartphone en tablet, onderscheidt zich. In hun leven is de nieuwste technologie niet meer weg te denken en zij zijn continu actief op talloze sociale digitale kanalen. Hun gebruikspatroon heeft een steeds grotere impact op hun relatie met bedrijven en organisaties. Om consumenten te blijven begrijpen, wordt het voor ondernemingen steeds belangrijker om via het web, sociale media en mobiel tegemoet te komen aan hun wensen.
Effectief concurreren
Effectief concurreren vraagt vandaag de dag van elk bedrijf de juiste inzet van digitale middelen. Alleen op dat vlak kunnen ondernemingen van nu zich onderscheiden. Een handvol aanvankelijk kleine bedrijven zoals Amazon en Google stond aan de wieg van de digitale revolutie. Maar zoals de Technology Vision 2014 van Accenture aantoont, zien meer en meer grote bedrijven nu in dat zij zichzelf een nieuw digitaal imago aan moeten meten. Rennings: "Geholpen door hun eigen vaardigheden, menselijk vermogen en omvang veranderen ze in hoog tempo van ‘bedreigd door digitaal’ naar ‘concurrerend door digitaal’."