Helft Nederlandse managers ziet zichzelf niet als coach
15 april 2014 -
Bijna de helft van de managers ziet zichzelf niet als een coachende manager. Dat blijkt uit onderzoek onder 550 Nederlandse leidinggevenden. Maar om het economisch herstel verder op gang te brengen, moet dat aantal coachende managers omhoog.
Dat vindt Elizabeth van Geerestein, gespecialiseerd in leiderschapscoaching. "Dat is absoluut noodzakelijk om internationaal mee te blijven doen." Google rapporteerde in 2011 de mondiale trend dat de beste manager in de eerste plaats een goede coach moet zijn. Wie de kunst van individuele coaching beheerst, zou 75 procent beter presteren dan een manager die deze techniek niet in de vingers heeft. "Ook in Nederland moeten we ervan doordrongen raken dat leidinggevenden individuen en teams in staat moeten stellen het beste uit zichzelf te halen," licht Van Geerestein toe. "Dat doet u niet door opdrachten te geven, maar door samen te werken en door coaching."
Coachen kunt u leren
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat medewerkers vooral van leidinggevenden verwachten dat zij hen vrijlaten in het behalen van hun doelstellingen. "Vrijlaten betekent echter niet dat iedereen maar wat doet," benadrukt Van Geerestein. "Het is juist met coaching zo dat u gezamenlijk afspraken maakt over doelstellingen. Zo stelt u individuen en teams in staat hun beste capaciteiten in te zetten en hun beoordelingsvermogen te ontwikkelen. De leidinggevende rol van managers verandert daarmee in een coachende rol. Coach wordt u in de eerste plaats door uzelf en uw rol als coach goed te leren kennen. U moet (leren) luisteren, niet te snel oordelen, verkennen, samenvatten en verifiëren. U kunt bovendien stilte in acht nemen, gevoelens herkennen en uitdrukken, en feedback geven en ontvangen."
‘Being good coach’ volgens Google met stip op 1
Uit de statistische verwerking van 10.000 observaties leerde Google dat "being a good coach" het voornaamste streven moet zijn van een succesvolle manager. In Google’s top acht van tips om een betere leidinggevende te worden, staat ‘Wees een goede coach’ met stip op een. Op nummer acht staat: ‘Het beheersen van technische vaardigheden’. Daartussen in staan tips als ‘Leer uw medewerkers kennen als persoon, inclusief hun persoonlijke interesses’, ‘Wees niet te soft en stuur ook op resultaat’ en ‘Help uw teamleden in hun carrière-ontwikkeling’.
Verbaast mij niet. Meeste Managers in Nederland helemaal geen Managers. Ze zijn feitelijk meer een meewerkend voorman. En die doen graag de belangrijkste zaken graag zelf. Waardoor de medewerkers minder kunnen leren.
Graag zou ik weten waar ik het onderzoek kan vinden waaruit blijkt dat de helft van de Nederlandse managers zich niet als coach ziet.
Vriendelijke groet,
Annette van Engelen
Jose-Anne
|
|
21
-
05
-
2014
|
11
:
01
uur
Hoe structureel te coachen en begeleiden en blijvend te inspireren en motiveren is een lastige voor veel managers. Er is nog veel goed werk te doen voor ons Elizabeth.