zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Complimenteer uw team naar de top

15 april 2014 - Binnen projectteams is er vaak veel aandacht voor de inhoud en het proces. Het uiteindelijke resultaat is echter ook in grote mate afhankelijk van een aantal menselijke factoren. Voelen teamleden zich gehoord? Voelen ze zich verantwoordelijk voor het eindresultaat? En zijn ze betrokken?

In dit artikel schrijft Flirt Company over de invloed van complimenten. Coaching binnen projectteams kan erg waardevol zijn. Managers zullen echter niet voor elk (klein) project een coach inschakelen om een projectteam tot grote hoogte te brengen. Gelukkig kunnen de teamleden met een paar kleine stappen zelf al een heel eind komen.



Waardering is de sleutel naar…
Uit een recente studie van Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met Melbourne Business School is gebleken dat teams waarin mensen voelen dat hun expertise gewaardeerd wordt, significant beter presteren dan teams waarin dit minder het geval is.

…pro-activiteit en betrokkenheid
Dat is ook helemaal niet zo vreemd. Teamleden zitten over het algemeen in een team vanwege hun specifieke expertise. Ze zijn daar trots op en ontlenen een deel van hun eigenwaarde aan de kennis en vaardigheden die ze bezitten. Worden deze kennis en vaardigheden gewaardeerd, dan stijgt ook de eigenwaarde van het desbetreffende teamlid. Hij/zij voelt zich zelfverzekerder met als gevolg een hogere pro-activiteit en, heel belangrijk, een hogere betrokkenheid.

Een compliment!
Teamleden kunnen een project dus al een stevige boost geven door het uiten van hun waardering voor hun medeteamleden. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. In het artikel ‘Complimenten als smeerolie voor uw bedrijf’ liet het flirtbedrijf u al kennismaken met de grootste niet- financiële motivators voor werknemers: een compliment. 

Extra tips
Naast de vijf gouden tips geeft Flirtcompany nog drie extra tips voor het effectief overbrengen van een compliment:

1. Wees oprecht
Wees een OEN: Open, Echt en Nieuwsgierig. Een compliment komt meer aan als u deze persoonlijk en specifiek maakt. Wees dus een OEN in de omgang met uw teamleden, zodat u de goede input heeft om een goed compliment te kunnen geven.

2. Maak contact
De belangrijkste stap in het (zakelijk) flirten. Hier valt of staat de hele interactie mee. Contact zorgt ervoor dat het een samenspel wordt, een werkelijke ontmoeting. U geeft de ander de uitnodiging en de mogelijkheid om mee te spelen. Om de kans op afwijzing te verkleinen, is het zeer belangrijk dat u eerst opgemerkt wordt (non-verbaal). Veelal gebeurt dit door oogcontact.

3. Richt uw aandacht
Aandacht is de onderlegger van onze communicatie. Zonder aandacht brengen woorden geen gevoel. Een compliment is juist bedoeld om de ander een goed gevoel te geven. Richt uw aandacht tijdens het complimenteren dus volledig op het teamlid dat u wilt bereiken.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties in startblokken voor (Inter)Nationale Complimentendag
 Vijf tips om medewerkers te belonen voor leren
 Luisterend oor belangrijker dan financiële beloning
 De drie beste manieren om mensen te motiveren
 
 
reacties
 
Paul Ricken  |   | 
17-04-2014
 | 
10:35 uur
Fijn dat onderkent wordt dat complimenten bijdragen aan een betere prestatie van een persoon en team. Van OEN zou ik NEO maken. Betekent nieuw. Nieuwsgierig, Open en Echt. In de Matrix betekent het zelf herboren. Mensen voelen zich als herboren als ze een compliment krijgen. Er zijn overigens 3 soorten complimenten. Over iemand persoonlijkheid, over iemand gedrag, over iemands uiterlijk. En het is duidelijk de eerste heeft de grootst waarde voor de ontvanger, de laatst het minste. en het ergste van allemaal is negeren. Hier goed te zien; https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0 En schrik niet...
Donald  |   | 
19-04-2014
 | 
16:12 uur
Een heel mooi voorbeeld Paul. In trainingen doe ik wel eens de communicatie/verbinding oefening om a) oprecht naar de ander luisteren b) er hard tegenin praten c) negeren. Je raadt het al..negeren is de aller grootste afknapper! De kern levensvraag van 'mag ik hier wel zijn' komt pijnlijk naar boven. En NEO ga ik opschrijven!
Roebia  |   | 
21-04-2014
 | 
17:41 uur
We hebben het over een team complimenteren, dat hoort en is zeker nodig en fijn.
Maar wat als je 2 leidinggevenden hebt die niet kunnen samenwerken met elkaar? Waarbij OEN of NEO ontbreekt bij de 1 en de ander de schuld van haar eigen disfunctioneren krijgt?
Hoe ga je ermee om als je collega elke dag naast je zit, lacht en doet, niet eerst het gesprek met jou aangaat, maar direct naar HR of hogere leiding gaat tot 2 keer toe?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10