14 april 2014 -
Ruim een derde van de werknemers zou minder tijd kwijt willen zijn aan woon-werkverkeer om meer tijd aan gezin of partner te besteden, meer te slapen en te sporten. Minder woon-werkverkeer verbetert de positie van werkgevers en werknemers aanzienlijk en komt het milieu ten goede.
Dat zijn de voornaamste conclusies van een enquête door Multiscope onder 761 Nederlandse werkgevers en werknemers, uitgevoerd naar aanleiding van de Nationale Banenruildag op donderdag 10 april. Nationale Banenruildag is een initiatief van Banenruil.nl, opgericht vanuit het idee dat veel mensen in vergelijkbare functies elkaar dagelijks letterlijk kruisen op weg tussen hun woon- en werkplaats. "Deze mensen zoeken niet snel naar een nieuwe baan, omdat ze tevreden zijn in hun functie. Maar als je datzelfde werk dichterbij kan doen, levert dat grote winst op in de work-life balance," aldus oprichter Max Boodie. "Fittere en gelukkigere werknemers presteren beter en zijn minder vaak ziek. En het milieu wordt minder belast, daar heeft iedereen baat bij."
Veel werknemers willen minder reizen
60 procent van werknemers die meer dan vijf uur per week reist, zou een kortere reistijd willen. Van alle werknemers zou 27 procent zeker tot zeer waarschijnlijk een andere baan accepteren als dat een kortere reistijd oplevert. Van de mensen die meer dan tien kilometer naar hun werk reizen, zou zelfs 35 procent dat zeker doen, en nog eens 33 procent zou het overwegen. 39 procent van de werknemers besteedt per week meer dan vijf uur per aan reizen van en naar huis, twaalf procent zelfs meer dan tien uur. Opvallend daarbij is dat achttien procent van de mannen meer dan tien uur per week reist, tegenover vijf procent van de vrouwen.
Minder salaris voor minder reistijd
Ondanks dat slechts een klein deel van de ondervraagde werknemers bekend is met het concept banenruil, zou 33 procent over een banenruil nadenken als dat vijftien minuten minder reistijd oplevert. Bij een reistijdverkorting van 30 minuten is dat al 67 procent. 57 procent wil investeren in een nieuwe baan, bijvoorbeeld door het volgen van cursussen. Dertien procent van de ondervraagden zou salaris inleveren voor een kortere reistijd. De ondervraagden zouden de tijd die ze winnen met minder reizen, besteden aan ontspanning, gezin of partner, slapen en sporten.
Meer reistijd, meer chagrijn
Voor 33 procent van de werknemers betekent minder reistijd meer energie op het werk. 37 procent vindt reistijd ‘nutteloze uren’ en 38 procent ziet het als een grote belasting voor het milieu. Achttien procent van de ondervraagden gaf aan ronduit chagrijnig te worden van al die tijd op de weg.
Helft werkgevers overweegt banenruil
Van de ondervraagde werkgevers zegt 52 procent een voorstel tot banenruil serieus in behandeling te nemen. Een even zo groot deel denkt dat een banenruil kosten-efficiënter is dan het zoeken van een nieuwe medewerker. Wel denkt 59 procent dat een succesvolle banenruil afhankelijk is van goede begeleiding. Uit het onderzoek blijkt dat leidinggevenden bij bedrijven met meer dan 500 werknemers overwegend positief staan tegenover het concept van banenruil.
Minder reistijd betekent meer energie en ook meer vrije tijd. Doordat je minder in de auto zit, begin je fit op je werk en ben je eerder thuis. Maar hoe wordt dit opgelost? Als mensen in eigen stad werk kunnen vinden, dan hoeven ze niet reizen. Een van de oorzaken dat mensen buiten hun woonplaats moeten werk zoeken is de concurrentiebeding bij een vorige baan.