14 april 2014 -
Talk & Vision voerde samen met ICT Media onderzoek uit naar de volwassenheid van online collaboration tussen organisaties. Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de huidige status van de ketensamenwerking in Nederland en Groot Brittannië.
Voor het onderzoek werden 116 CIO’s en IT managers ondervraagd. Veel managers beseffen dat samenwerken in deze dynamische markt onvermijdelijk is. Vrijwel elke organisatie acteert dan ook in een of meerdere ketens en sluit zodoende partnerships, waarbij veelvuldig online wordt samengewerkt.
Ad hoc en structureel
Samenwerkingsverbanden tussen organisaties kunnen zowel bestaan uit ad hoc transacties, als intensievere en gestructureerde relaties. Het onderzoek naar de volwassenheid van online collaboration heeft uitgewezen dat de meeste samenwerkingsverbanden als doel hebben om kosten te besparen. Het beter afstemmen van de business processen zorgt daarbij voor meer efficiency. Goede communicatie tussen deelnemende partijen is vereist voor succesvolle online collaboration: het draagt bij aan beter begrip en minder fouten. In veel gevallen wordt de online samenwerking tussen organisaties ondersteund door collaboration tooling, zoals audio- en videoconferencingtools.
Voordeel
Joost Deckers, Managing Director van Talk & Vision: "Veel managers denken hiermee de voorwaarden geschapen te hebben voor een vlot verlopende samenwerking. Iedereen gaat enthousiast van start, maar toch komt er in de loop der tijd de klad in. Dat komt doordat de directie wel begrijpt dat partneren moet, maar dat de mensen die de samenwerking moeten uitvoeren niet de juiste mindset hebben. De organisatiecultuur is niet gericht op samenwerking ‘buiten de muren van het kantoor’, of de culturen van de samenwerkende organisaties liggen te ver uiteen. Daar besteedt het management over het algemeen veel te weinig aandacht aan - of doet dat pas als het kalf al verdronken is. Het zomaar inzetten van conferencing tools lost de verschillen in organisatiecultuur niet op. Managers doen er beter aan eerst in beide organisaties het besef te laten wortelen dat de samenwerking voor beide organisaties een win-win situatie is. Pas dan kan de volledige potentie van tooling worden benut."
Kortom: bij een samenwerkingsverband is het van belang dat de hele organisatie goed op de hoogte is en het voordeel er van inziet. Pas dan heeft (online) collaboration kans van slagen.
Probleem is vaak dat bij managers de noodzaak tot samenwerken wel ''tussen de oren'' zit maar niet in het hart. Kwestie van: we moeten eigenlijk wel, maar we willen het niet''.