Webmanager en communicatiemedewerker nog niet betrokken bij decentralisaties
8 april 2014 -
Webmanagers en communicatiemedewerkers van gemeenten worden momenteel niet tot nauwelijks betrokken bij de ontwikkelingen rondom de decentralisaties in het sociaal domein.
Dit blijkt uit een inventarisatie van SIMgroep onder 100 webmanagers en communicatiemedewerkers van 60 verschillende gemeenten. Bijna 90 procent van de ondervraagden geeft aan dat de discussie en aanpak hiervan belegd zijn bij de vakafdelingen en het management. Aangezien de decentralisaties veelal in samenwerkingsverbanden worden opgepakt, gebeurt dit ook vaak nog gemeente-overstijgend, waardoor webmanagers en communicatiemedewerkers de aansluiting missen. Onder deze groep bestaat de vrees dat zij op het laatste moment voor een onmogelijke opgave komen te staan.
Informatievoorziening in sociaal domein
De webmanagers en communicatiemedewerkers geven verder aan dat het voor hen van belang is dat er snel bijeenkomsten georganiseerd worden met de belanghebbenden op het gebied van informatievoorziening in het sociaal domein. Daarnaast vinden ze dat er tijdig een integraal plan van aanpak voor de (digitale) informatievoorziening moet worden opgesteld en dat snel bepaald moet worden welke diensten in beginsel digitaal en welke fysiek worden aangeboden. Bovendien geven ze aan dat het hen nu aan tijd ontbreekt om concreet met de decentralisaties aan de slag te gaan. Zij zullen hier dus nadrukkelijk voor vrijgemaakt moeten worden.
Andrew Harijgens, senior accountmanager en WIZ-expert bij SIMgroep, stelt: "De financiële en maatschappelijke opdracht in het sociaal domein is niet gering en is alleen mogelijk als de informatievoorziening op orde is. Het is dus belangrijk dat de webmanagers en communicatiemedewerkers vanaf nu betrokken worden bij de decentralisaties. Zodra de kaders duidelijk zijn kunnen zij aan de slag met het toegankelijk maken van informatie en advies over zorgvragen, zowel voor burgers als voor de regisseurs. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van het beheer van de content, het aanpassen van de producten en dienstencatalogus, het vaststellen van de veelgestelde vragen en het actualiseren van de sociale kaart op de website. Maar ook het digitaal aanbieden van diensten en het faciliteren van online samenwerking en kennisdeling binnen de eigen gemeente, tussen de verschillende samenwerkende gemeenten én de ketenpartners, zijn zaken die er uiteindelijk voor zorgen dat gemeenten in 2015 klaar zijn voor het nieuwe takenpakket dat op ze afkomt."
Een whitepaper over het inrichten van e-dienstverlening rondom de decentralisaties is hier te downloaden.