7 april 2014 -
De nieuwe generatie werknemers, ook wel ‘Generation Y’ genoemd, bepaalt steeds meer zelf op welke apparaten (bijvoorbeeld laptop, mobiele telefoon of tablet) ze zowel zakelijk als privé willen werken. Werkgevers bieden hun werknemers de mogelijkheid hun eigen apparaten te selecteren binnen een bepaald budget.
Deze trend wordt ook wel Bring Your Own Device (BYOD) genoemd. Hierdoor wordt er ook steeds meer op mobiele apparaten gewerkt. Als bedrijven toptalent willen binnenhalen en binnenhouden, zullen ze hun mobiele strategie verder moeten uitwerken. Door een sterke mobiele strategie voldoen bedrijven aan de verwachting van veel nieuw en jong talent. Zij willen graag werken hoe en wanneer zij dat willen. Toptalent is schaars en wilt u uiteraard niet kwijtraken aan de concurrent.
Meerdere apparaten
Veel organisaties denken bij mobiel talent management aan desktopoplossingen op verschillende mobiele apparaten. Alles onderbrengen in één mobiele ‘app’ is geen goede oplossing, aangezien de ‘app’ hierdoor alleen maar traag zal werken en de gebruiker zal irriteren. "Aangezien mobiele apparaten steeds kleiner worden en er zoveel verschillende platforms zijn, is het beter om taken opnieuw vorm te geven. De meeste mensen willen namelijk zelf bepalen op welk apparaat ze werken," zegt Michel Geurts van Lumesse.
De medewerker van nu wil op elk apparaat kunnen werken en het liefst op meerdere tegelijk. Uit onderzoek van Google blijkt dat 90 procent van alle consumenten gebruik maakt van meerdere apparaten om één taak uit te voeren. 98 procent wisselt ook wel eens van apparaat gedurende de dag. Het is dus belangrijk dat alle taken op verschillende apparaten uitgevoerd kunnen worden.
Effectief wervings- en onboardingproces
Carrièresites die volledig geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers en een goede gebruikservaring bieden, trekken ook meer toptalent aan. Als het hele proces, van het zoeken van vacatures tot aan het solliciteren, mogelijk is op een mobiel apparaat zal dat veel jongeren aanspreken. Het wervingsproces wordt daardoor zowel makkelijker als plezieriger.
Maar dit geldt uiteraard ook voor het onboardingproces, oftewel de inwerkperiode. Uit onderzoek van Lumesse blijkt dat bedrijven met een effectief wervings- en onboardingproces, een drie keer hogere omzetgroei hebben en twee keer zoveel winst maken als organisaties die daar niet mee bezig zijn. Het is dus belangrijk hierin te investeren.
Stappenplan
Voor het ontwikkelen van een talentmanagementstrategie is het handig onderstaand stappenplan te volgen:
Stap 1: Vereenvoudig het proces
Lumesse ziet dat 70 procent van de werkzoekenden vacatures zoekt op een mobiel apparaat en 86 procent zelfs op hun mobiel solliciteert. Het is dus verstandig om het zoekproces vanaf mobiele apparaten te vereenvoudigen. Daarnaast hebben maar weinig mensen zin om door 10 verschillende schermen te scrollen op hun telefoon. De mogelijkheid om te solliciteren door middel van een LinkedIn-profiel zullen ze daarom ook zeer waarderen.
Ook hierin moeten gebruikers gemakkelijk van apparaat kunnen wisselen. Dit verbetert ook de reputatie van een bedrijf, wat weer meer sollicitanten aantrekt. Er zijn tegenwoordig speciale ‘apps’ voor mobiele werving beschikbaar.
Stap 2: Snel reageren op kandidaten
Als bedrijven op zoek zijn naar toptalent, moeten ze snel de juiste kandidaten eruit pikken en behouden. Managers moeten deze kandidaten dus snel en goed kunnen beoordelen, want dit scheelt veel tijd.
Stap 3: Een positieve onboarding ervaring
Een onboardingproces kan dankzij mobiele technologie meteen vanaf de eerste werkdag van een medewerker goed verlopen. Volgens Lumesse beslist 70 procent van de werknemers binnen zes maanden of ze voor hun werkgever willen blijven werken, dus een onboardingproces kan hieraan bijdragen. Daarnaast hebben organisaties met een formeel onboardingproces 50 procent hogere productiviteit, een grotere kans op het behoud van nieuwe werknemers en twee keer zoveel betrokkenheid van hun werknemers.
Door onboarding te combineren met social media en trainingen, worden werknemers sneller productief, integreren ze sneller in het bedrijf en kunnen ze vanaf de eerste werkdag een positieve bijdrage leveren. Dit scheelt veel tijd in het wegwijs worden in systemen en het wennen aan een nieuwe baan.
Talent vinden
Talent vinden is een prioriteit voor veel bedrijven en er is dus ook veel concurrentie. U kunt volgens Michel Geurts maar beter vandaag dan morgen meegaan in de trend van mobiele werving. "De markt verandert snel. Een open talentmanagementplatform, waarin werving- en onboardingoplossingen zijn geïntegreerd, zorgt ervoor dat organisaties sneller en effectiever de voor hen meest geschikte kandidaten zullen vinden."