zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe generatie communiceert via WhatsApp

4 april 2014 - De privémail is hard op weg om uit te sterven door de opkomst van instant messaging-apps zoals WhatsApp. Jongeren whatsappen inmiddels al vaker dan ze een e-mail versturen: 77 procent verstuurt elke dag berichten via WhatsApp aan vrienden, terwijl slechts 44 procent dagelijks mails verstuurt.

Bij 40-plussers liggen de verhoudingen exact andersom (67 procent e-mail versus 42 procent WhatsApp). Dat blijkt uit onderzoek van YoungCapital (bekend van StudentenWerk), dat deze week werd gepubliceerd in de New Generation Recruitment Guide.



Mediagebruik
Onderzoeksbureau GMO voerde in opdracht van YoungCapital een vergelijkend onderzoek uit onder 800 respondenten en ondervroeg 400 dertigminners (studenten en afgestudeerden) en 400 40-plussers (werknemers en managers) over hun mediagebruik. In de New Generation Recruitment Guide worden de significantste verschillen tussen de groepen uitgelicht. "We zien dat de vergaande manier waarop jongeren media en technologie in hun dagelijks leven incorporeren, ook grote effecten heeft op de werkvloer en de werkmentaliteit," aldus Rogier Thewessen, DGA van YoungCapital. "Innovatie is hun tweede natuur. Logisch: zij zijn opgegroeid in het digitale tijdperk."

Communicatie met bedrijven moet snel en social
Jongeren vinden gebruik van nieuwe media vanzelfsprekend. Zo gebruikt de helft van de 30-minners Dropbox of WeTransfer om direct documenten te kunnen delen met collega's. Bij de veertigplussers is dit slechts 25 procent. Jongeren verwachten van bedrijven dat ook zij gebruik maken van de nieuwe tools en media: 37 procent van de jongeren wil via social media met zijn vraag of klacht bij bedrijven terecht kunnen, en dan ook nog eens snel antwoord krijgen. 33 procent vindt bovendien dat bedrijven hun diensten, zoals webshops of contactformulieren, sneller mobiel beschikbaar moeten maken, tegenover slechts 22 procent van de 40-plussers.

Managers en jongeren zitten op één lijn
Het is duidelijk dat de werkmentaliteit van jongeren en 40-plussers verschilt, en toch zit de nieuwe generatie wel op één lijn met managers. Managers vinden net als jongeren dat je met bedrijven moet kunnen communiceren via social media, bijvoorbeeld via een corporate Facebook-account. En buiten kantooruren nog online en bereikbaar zijn? Veel managers hebben er, net als jongeren, geen problemen mee. Staat de crisis de verjonging van het werknemersbestand in de weg? Managers vinden van wel; met 46 procent scoren zij hierop nog hoger dan de jongeren (38 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om teams op afstand aan te sturen
 Nederlanders verbruiken gemiddeld 488 MB mobiel internet per maand
 Anders samenwerken in een snel veranderende wereld
 Facebook en WhatsApp populairste Apps op het werk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10