Nederlandse topmarketeers vinden klantbehoud en content belangrijkste in de komende jaren
3 april 2014 -
De laatste jaren is de rol van de marketeer uitdagender geworden. De marketingwereld verandert steeds sneller, door de komst van onder meer social media en mobiel internet. Marketeers moeten blijven vernieuwen om op te vallen en dat is niet altijd makkelijk.
Cendris heeft daarom 21 topmarketeers uit vrijwel alle branches in Nederland ondervraagd over de belangrijkste ontwikkelingen die zij zien binnen hun vakgebied. Ook geven zij praktische tips en trends over wat de komende jaren gaan brengen. Deze interviews zijn gebundeld in de Marketinginspiratiegids, die vanaf nu beschikbaar is. De meest opvallende trends en tips die uit het onderzoek naar voren kwamen:
Trends
• Klantbehoud: marketing moet hierin een regierol vervullen vanuit het merk en op basis van klantdata.
• Content: het wordt steeds belangrijker dat bedrijven het verhaal achter hun merk vertellen. Visie en kennisdeling zijn belangrijk om klanten aan je te binden en prospects aan te trekken.
• Mobiel: alles verschuift naar tablets en mobiele telefoons. Via deze kanalen moeten bedrijven zichtbaar zijn en inspelen op de wensen van de klant.
• Sociale cohesie: speelt een grote rol om erkenning, veiligheid en geborgenheid te creëren bij de klant. Dit kan zowel on- als offline.
• Van outbound naar inbound marketing: door de continue verandering van het medialandschap – en daarmee de onvoorspelbaarheid van mediaconsumptie – is de belangrijkste verschuiving die van outbound naar inbound marketing.
• Loslaten: marketing is niet alleen van de marketingafdeling, maar van alle medewerkers en je klanten samen. Al deze geluiden bepalen het beeld van een organisatie.
• Social selling: marketeers hebben social media in veel gevallen al ontdekt. Sales loopt op dit gebied vaak nog ver achter. Het wordt een uitdaging om sales verder te betrekken in dit proces.
Tips
• Betrek uw klant: dit lijkt een hele eenvoudige tip, maar veel marketeers vergeten het nog weleens. Vraag uw klant regelmatig naar zijn mening en hoe hij kijkt naar uw organisatie. Dit levert verrassende feedback op.
• Stappen: bedenk goed waar u als organisatie naartoe wilt en werk daar in kleine stappen naartoe. Simpel, maar doelmatig.
• Visie: zorg voor een goede visie en enthousiasmeer anderen door (kleine en grote) successen te delen. Een prototype kan hierbij helpen.
• Verschil maken: focus eerder op een paar dingen die echt het verschil maken in plaats van heel veel marketinguitingen die niet opvallen. Als de klant zich een of twee uitingen kan herinneren, dan heeft u het goed gedaan.
• Verwachting: zorg dat u inspringt op marktontwikkelingen die nog niet spelen, maar die u verwacht. Kijk hierbij ook verder dan uw eigen markt, want wellicht is deze over een tijdje minder lucratief.
"Wat opvalt is dat bijna alle marketeers over relevantie, content en mobiel spreken," zegt Nathalie van Ommeren, Marketing Manager bij Cendris. "Ook wij zien dat onze klanten behoefte hebben aan vernieuwing en manieren om klanten langdurig aan zich te binden. Dit zijn zeker trends die zich in de komende jaren verder zullen ontwikkelen."
Ik denk dat dit wel in lijn ligt met de algehele verwachtingen binnen de markt. Middels content kunnen de bedrijven hun verhaal vertellen, kennis delen en daarmee autoriteit opbouwen. Daarbij zorgt het er ook voor dat zij op voor hen relevante onderwerpen beter vindbaar worden in de zoekmachines.
En uiteraard helpen wij bedrijven graag om hun content marketing doelstellingen te realiseren ;).