zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander leert liever online dan klassikaal

28 maart 2014 - We willen ons blijven ontwikkelen, maar niet langer klassikaal. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door Markteffect in opdracht van GoodHabitz. Online leren en blended learning, een combinatie van online leren en contact-onderwijs, winnen aan populariteit en zullen het klassikale leren op termijn verdringen.

Markteffect vroeg 1.012 Nederlanders naar hun leergedrag. Uit de reacties blijkt dat klassikaal le-ren qua populariteit een vrije val maakt. 87 procent leerde vroeger klassikaal, 34 procent vindt dat nog steeds de prettigste leermethode en slechts 23 procent ziet in klassikaal leren de toekomst. Ook het leren in de praktijk kent een lichte daling, met respectievelijk 65 procent, 57 procent en 50 procent. "De uitkomsten uit dit onder-zoek bevestigen ons vermoeden", stelt Edgar de Beule, directeur van Markteffect. "Ook in de op-leidingswereld verdringen digitale vormen van leren de traditionele vormen. Maar de snelheid waarmee de interesse in klassikale opleidingen afneemt, heeft ons enorm verbaasd."



Online leren breekt door
Online leren boekt een flinke progressie, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Van de geënquêteerden leerde 23 procent in het verleden online. 37 procent vindt het op dit moment de meest prettige leermethode en volgens 50 procent heeft online leren de toekomst. Ook blended learning wint aan popu-lariteit, getuige de cijfers: veertienprocent (verleden), 33 procent (heden) en 35 procent (toekomst). Maarten Franken, di-recteur GoodHabitz: "De internationale doorbraak van online trainingen lijkt definitief ons land te hebben bereikt. Wij merkten natuurlijk al aan onze sterk stijgende omzet dat de interesse in online trainingen ontzettend aan het toenemen is. We verwachten in 2014, net als vorig jaar, onze omzet te kunnen verdubbelen".

80 procent vindt eigen ontwikkeling belangrijk
Uit de cijfers van Markteffect blijkt eveneens dat de de Nederlander zijn persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan. 80 procent vindt leren in het algemeen (zeer) belangrijk. Opmerkelijk: vooral intrinsieke motivaties liggen hieraan ten grondslag. Men wil vooral zijn vaardigheden ont-wikkelen (77 procent) en kennis opdoen (77 procent). De antwoorden 'het is nodig om carrière te maken' en 'het is nodig voor mijn werk' werden beduidend minder vaak genoemd (respectievelijk 26 procent en 31 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf manieren om leren te ervaren als een cadeautje
 Iedereen kan succesvol leren
 Recept voor Het Nieuwe Leren in vijf stappen
 Waarom is leren in organisaties belangrijk?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10