27 maart 2014 -
Uit een nieuw onderzoek blijkt dat slechts één op de vier bedrijven (25 procent) in EMEA voldoet aan de definitie van ‘Transformer’: een bedrijf dat aangeeft dat zij haar IT-infrastructuur als aanjager gebruikt voor ‘innovatie excellence’.
Het succes van Transformers blijkt uit een reeks van metrieken, waaronder:
• 70 procent van alle Transformers verwacht binnen twee tot drie jaar een return on investment (ROI) te realiseren op alle of de meeste nieuwe technologische investeringen. Bij niet-Transformers ligt dit percentage op 57 procent.
• 61 procent van alle nieuwe applicaties of IT-diensten die de afgelopen 12 maanden werden geïntroduceerd, worden door Transformers als een doorslaggevend succes beschreven, versus 52 procent voor niet]Transformers.
• 29 procent van alle Transformers beschouwt meer dan drie kwart van al hun projecten als een succes. Voor niet-Transformers bedraagt dit percentage 16 procent.
• Transformers zijn het meest geneigd tot het evalueren van verschillende aspecten van hun netwerk of applicatie-infrastructuur. 77 procent van alle Transformers heeft reeds een consolidatie- of optimalisatieproject voor hun datacenter voltooid of is bezig met de implementatie daarvan, versus 49 procent voor niet-Transformers.
Onderzoek
Dit zijn de bevindingen van een onderzoek onder meer dan 1.000 IT-beslissers bij bedrijven in verschillende verticale markten en tien regio’s in EMEA – de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italië, het Midden-Oosten, Rusland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Zwitserland. Het onderzoek werd in 2013 in opdracht van Riverbed Technology uitgevoerd door onderzoeksbureau Loudhouse om een beter begrip te krijgen van de effectiviteit waarmee bedrijven nieuwe technologieën omarmen en de waarde daarvan optimaliseren.
De kracht van verandering inzetten gaat niet vanzelf
"Het tempo waarmee de veranderingen op het gebied van zakelijke technologie zich opeenvolgen, is de afgelopen vijf jaar verbluffend hoog geweest," aldus Willem Hendrickx, senior vice president sales EMEA bij Riverbed. "Social media, Big Data, mobiliteit en cloud computing hebben de traditionele bedrijfsmodellen op hun kop gezet. Directieleden zien in deze nieuwe technologieën belangrijke kansen om te innoveren, de efficiëntie te verbeteren en om gedifferentieerde klantenervaringen te bieden in uiterst concurrerende markten. De uitdaging is echter om te waarborgen dat het implementeren van ‘the next big thing’ telkens resulteert in maximale voordelen en optimale waarde voor de onderneming. Of bedrijven hier in de praktijk in slagen, is de belangrijkste vraag waarop dit onderzoek een antwoord moest bieden."
Betere IT voorbereiding
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal investeringen in nieuwe bedrijfsapplicaties en technologieën de afgelopen twee jaar binnen EMEA drastisch is toegenomen. 82 procent van alle IT-beslissers zegt een steeds hoger percentage van hun budget aan nieuwe bedrijfskritische applicaties te besteden. Gemiddeld wenden ze 25 procent van hun IT-budget aan voor de implementatie van nieuwe technologieën en andere innovaties. Dit geldt met name voor cloud computing (59 procent), social media (45 procent) en de ontwikkeling van mobiele applicaties (44 procent).
De onderzoeksresultaten geven echter ook aan dat ondanks de belofte om de bedrijfsperformance te verbeteren, nieuwe applicaties voor veel organisaties (44 procent) niet aan de performanceverwachtingen voldoen. De bedrijven in kwestie worden hierdoor met hoge kosten opgezadeld. Uit het onderzoek blijkt dat Transformers niet alleen meer succes hebben met de grootschalige implementatie van belangrijke bedrijfsapplicaties, maar ook dat ze een betere voorbereiding treffen om het succes van deze implementaties te waarborgen. Dit geldt met name voor hun IT-infrastructuur en uiteenlopende performance-aspecten daarvan.
Nieuwe technologie effectief inzetten
"Het onderzoek wijst erop dat een significante minderheid – de Transformers – nieuwe technologie op effectieve wijze weet in te zetten en erin slaagt om hun investeringen in betere bedrijfsperformance te vertale," aldus Hendrickx. "Transformers onderkennen het belang van goede performancenetwerken en applicatie-infrastructuren voor het maximaliseren van de resultaten van investeringen in applicaties en andere technologieën. Deze modelbedrijven weten de productiviteit bedrijfsbreed te verhogen en verwachten daarnaast in een korter tijdsbestek ROI te realiseren."
Wat onderscheidt Transformers van niet-Transformers?
Transformers geloven in de transformerende kracht van technologie. Ze zijn meer geneigd om technologie als aanjager van innovatie te beschouwen (66 procent) dan niet]Transformers (40 procent). Daarnaast hebben zij waarschijnlijk hun investeringen in bedrijfskritische applicaties de afgelopen twee jaar opgevoerd (88 procent) in tegenstelling tot niet-Transformers (78 procent).
Transformers begrijpen daarnaast dat het alleen mogelijk is om de beloften van nieuwe technologie in te lossen door deze te optimaliseren voor de moderne, wereldwijd verbonden IT-omgeving. De kans is groot dat Transformers de afgelopen twaalf maanden verschillende aspecten van netwerkprovisioning hebben geëvalueerd, zoals datacenters (48 procent versus 38 procent), hosting / uitbesteding van het netwerkbeheer (51 procent versus 38 procent), capaciteit (52 procent versus 44 procent) en storage (56 procent versus 47 procent). Daarnaast hebben Transformers waarschijnlijk al een consolidatie- of optimalisatieproject voor hun datacenter voltooid (36 procent) of zijn bezig met de implementatie daarvan (41 procent). Bij niet-Transformers liggen deze percentages op respectievelijk vijftien en 34 procent.