24 maart 2014 -
Het recht op beloningen voor het halen van zakelijke doelstellingen spreekt voor zich. Dat recht zou ook toegekend moeten worden aan werknemers die zich maatschappelijk verantwoord gedrag tonen. Op express.be stelt Stephen Howard, CEO van de Britse liefdadigheidsorganisatie Business in the Community.
Verantwoord gedrag integreren
Het concept van verantwoord gedrag dient ook een onderdeel te vormen in de training en ontwikkeling van de medewerkers. Het integreren van verantwoord gedrag moet in de genen van het bedrijf zitten om vertrouwen in het bedrijven te waarborgen. Verantwoord gedrag kan leiden tot maatschappelijke verandering en sociale innovatie.
Het management beloont verantwoord gedrag onvoldoende
Stephen Howard merkt verder op dat het management onvoldoende inspanningen verricht om verantwoord gedrag te belonen. Een doorbraak hierin zou een belangrijk boodschap zijn, omdat het verder gaat dan officiële rapporten en verklaringen. Chief executives en investeerders moeten hun visie op het bedrijfsbeleid verbreden en moeten verder gaan dan louter financiële doelstellingen en resultaten. Door een geïntegreerde aanpak, waarbij de meerwaarde van verantwoord ondernemen wordt benadrukt en beloond, kan het bedrijf duidelijk maken een grote verbondenheid met de samenleving na te streven
Uit onderzoek die onder meer dan 200 bedrijfsleiders is gehouden, bleek dat 90 procent van de chief executives ervan bewust te zijn dat ze zijn louter winstgevendheid nastreven, maar ook een bredere sociale opdracht meegekregen hebben.
Toch is meer dan 70 procent van de bedrijfsleiders van mening dat teveel aandacht wordt besteed aan doelstellingen op de korte termijn.
Verantwoordelijke manager is eerlijk en heeft een moreel kompas
De onderzoekers hebben vastgesteld dat de persoonlijke objectieven van de individuele werknemer op het gebied van verantwoord ondernemen vaak niet op dezelfde lijn liggen met de bedrijfsdoelstellingen.
Volgens de ondervraagden zijn eerlijkheid en een moreel kompas verder de meest belangrijke karaktereigenschappen die aan de verantwoordelijke manager worden toegemeten.