zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Beloon maatschappelijk verantwoord gedrag

24 maart 2014 - Het recht op beloningen voor het halen van zakelijke doelstellingen spreekt voor zich. Dat recht zou ook toegekend moeten worden aan werknemers die zich maatschappelijk verantwoord gedrag tonen. Op express.be stelt Stephen Howard, CEO van de Britse liefdadigheidsorganisatie Business in the Community.

Verantwoord gedrag integreren 


Het concept van verantwoord gedrag dient ook een onderdeel te vormen in de training en ontwikkeling van de medewerkers. Het integreren van verantwoord gedrag moet in de genen van het bedrijf zitten om vertrouwen in het bedrijven te waarborgen. Verantwoord gedrag kan leiden tot maatschappelijke verandering en sociale innovatie.
 
Het management beloont verantwoord gedrag onvoldoende 
Stephen Howard merkt verder op dat het management onvoldoende inspanningen verricht om verantwoord gedrag te belonen. Een doorbraak hierin zou een belangrijk boodschap zijn, omdat het verder gaat dan officiële rapporten en verklaringen. Chief executives en investeerders moeten hun visie op het bedrijfsbeleid verbreden en moeten verder gaan dan louter financiële doelstellingen en resultaten. Door een geïntegreerde aanpak, waarbij de meerwaarde van verantwoord ondernemen wordt benadrukt en beloond, kan het bedrijf duidelijk maken een grote verbondenheid met de samenleving na te streven

Uit onderzoek die onder meer dan 200 bedrijfsleiders is gehouden, bleek dat 90 procent van de chief executives ervan bewust te zijn dat ze zijn louter winstgevendheid nastreven, maar ook een bredere sociale opdracht meegekregen hebben.
Toch is meer dan 70 procent van de bedrijfsleiders van mening dat teveel aandacht wordt besteed aan doelstellingen op de korte termijn.
 
Verantwoordelijke manager is eerlijk en heeft een moreel kompas
De onderzoekers hebben vastgesteld dat de persoonlijke objectieven van de individuele werknemer op het gebied van verantwoord ondernemen vaak niet op dezelfde lijn liggen met de bedrijfsdoelstellingen.

 
Volgens de ondervraagden zijn eerlijkheid en een moreel kompas verder de meest belangrijke karaktereigenschappen die aan de verantwoordelijke manager worden toegemeten.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Anniek Mauser is MVO Manager van het Jaar 2013
 Vier genomineerden ‘MVO-manager van het jaar 2013’ bekend
 In vijf stappen een geslaagd MVO-beleid
 Communicatieprofessionals onderschatten waarde MVO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10