zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een CEO die zich niet conformeert maakt indruk

24 maart 2014 - Wilt u meer invloed, prestige, rijkdom en macht, val dan meer op in de massa en conformeer u niet. De gevolgen kunnen groot zijn, zoals miljonairs in trainingsbroek en professoren in T-shirts. Een nieuwe studie van de Harvard Business School laat dit zien op Express.be.


Een belangrijke manier waarop mensen hun status non-verbaal laat merken is door middel van visuele uitingen. Het dragen van merkkleding is hiermee te verklaren. 


De onderzoekers van Harvard bestudeerden deze keer niet hoe mensen zich kleden, maar hoe hun kleding door anderen wordt waargenomen c.q. beoordeeld. Eerst liet men een aantal mensen in maatpak een luxe winkel binnenlopen. Daarna was het de beurt aan een groep mensen in T-shirt en trainingsbroek. Tenslotte vroeg men zowel aan voorbijgangers als aan de winkelassistenten, hoe beide groepen bij hen overkwamen.

Verschillende percepties op goed geklede mensen
De meningen verschillen. De willekeurige voorbijgangers waren van mening dat de goed geklede mensen het rijkst waren, terwijl de winkelassistentes net het omgekeerde dachten. "Wie in sportkledij deze winkel binnenkomt, moet duidelijk erg zelfzekerd en wellicht heel rijk zijn", zeiden ze.
Men vroeg daarnaast ook studenten om hun mening over een aantal fictieve professoren. De gladgeschoren individuen in keurig maatpak kregen minder waardering en respect dan de bebaarde professoren in T-shirt.
Een derde experiment toonde aan dat tekenen van non-conformisme die eerder toevallig lijken dan bewust (denk aan een foute kleur van een das) geen positieve indruk nalieten.

Groepsnormen
De onderzoekers trekken de conclusie dat mensen voorgeprogrammeerd zijn om zich te gedragen naar de normen die gelden binnen de groepen waarin ze actief zijn. Wordt van de norm afgeweken, dan bestaat het risico dat ze de voordelen waarmee ze geassocieerd worden met die groepen verliezen, maar ze winnen tegelijkertijd aan status binnen die groepen.
Het onderzoek laat ook zien dat dit geen vrijbrief is om in jeans en T-shirt op kantoor te verschijnen. Juist niet. Mensen die bewust proberen op te vallen, verhogen inderdaad hun status bij de groepsleden (en kenners) waartoe ze behoren, maar alleen als ze al onderdeel waren van die groep, voordat ze zich bewust non-conformistisch gingen gedragen.
Een CEO in joggingpak en flip-flops kan dus indruk maken. Een nieuwe collega zeker niet.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De kleren van de keizer (TM moet echt maatwerk zijn en geen schone schijn)
 Kledingprotocol voorkomt irritatie
 Internet niet meer weg te denken bij het winkelen
 Vijf tips voor het juiste overhemd – en meer zelfvertrouwen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10