19 maart 2014 -
Creditmanagement functionaliteit is binnen de meeste standaard boekhoudsoftware geen optie en blijft vaak beperkt tot een ouderdomsanalyse en een generieke aanmaning.
Functionaliteiten als klantsegmentatie, business rules, het vastleggen en controleren van een betalingsregeling of het bijhouden van klantendossiers blijven vooralsnog voorbehouden aan gespecialiseerde creditmanagement software. Ditzelfde geldt voor een goede liquiditeitsprognose en (interne) scoring van klanten op basis van diverse parameters. Doordat het voor veel ondernemers moeilijk is om aan krediet via de bank te komen, zal het belang van gedegen creditmanagement eerder toe- dan afnemen. "Het efficiënter en effectiever managen van cashflow en werkkapitaal is dan van groot belang," aldus Gerard Bottemanne van GBNED en Marcel Wiedenbrugge van WCMConsult.
Uitgebreide functionaliteit
Op basis van het rapport wordt geconcludeerd dat leveranciers van creditmanagement software hun functionaliteit steeds verder uitbreiden en zich ook meer richten op het totale ‘Order-to-Cash proces’. Dat laatste is logisch, want feitelijk begint goed creditmanagement al met het beschikbaar hebben van een goed risicoprofiel bij de orderintake. Creditmanagement is daarom ook van belang voor marketing- en verkoopafdelingen. Cloud computing in combinatie met moderne communicatietechnieken zorgen voor een steeds betere integratie in de keten, zoals uitwisseling van informatie met derde partijen als incasso-organisaties, deurwaarders en informatiebureaus. Ook de combinatie met elektronisch factureren en het koppelen van moderne betaaltechnieken wordt genoemd als uitbreiding.