zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kinderen op de eerste plaats, ook in financieel opzicht

19 maart 2014 - Kinderen zijn voor de meeste Nederlanders de belangrijkste reden om vermogen op te bouwen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van FitVermogen.nl. Eén op de vier ondervraagden noemde kinderen als belangrijkste financiële doel voor vermogensopbouw. 

Een ‘appeltje voor de dorst’ (23 procent van de ondervraagden) en een vervroegd of aanvullend pensioen (zestien procent) zijn andere zaken waarvoor veel mensen geld opzij zetten.



Verschillen
Het zijn vooral vrouwen die kinderen als belangrijkste doel noemen voor vermogensopbouw, namelijk 30 procent tegenover achttien procent van de mannen. Ook tussen verschillende leeftijdsgroepen zijn er grote verschillen. Maar liefst 39 procent van de ondervraagden van 40 jaar of jonger geeft aan dat vermogen opbouwen voor kinderen de hoogste prioriteit heeft. Bij mensen van boven de 40 jaar komt dat percentage uit op achttien procent.

Kosten kind
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft berekend dat één kind gemiddeld zeventien procent van het besteedbaar gezinsinkomen kost. Dat percentage stijgt naar 26 procent bij twee kinderen, naar 33 procent bij drie kinderen en zelfs naar 40 procent bij vier kinderen. In deze berekeningen is niet alleen het effect meegenomen van toenemende uitgaven, maar ook van lagere inkomsten aangezien het veel voorkomt dat een of beide ouders minder gaan werken.
Een opleiding aan een universiteit of hogeschool is vaak een van de grootste kostenposten wat kinderen betreft. Het Nibud begroot de totale kosten voor een uitwonende student die binnen vier jaar afstudeert op 48.000 euro. Dat is een grof richtbedrag, want sommige kiezen nog voor een vervolgopleiding. De kosten voor een master-opleiding kunnen oplopen tot zo’n 25.000 euro per jaar.

Toekomst kost een fortuin
Ivar Roeleven, Directeur Beleggingsfondsen Europa bij ING IM: "De toekomst kost tegenwoordig een fortuin. Het is prettig als u uw kind later een steuntje in de rug kunt geven, door hem/haar bijvoorbeeld te helpen bij het financieren van een studie, rijbewijs of eerste woning. Beleggen zou hiervoor zeker een uitkomst kunnen zijn. Op de lange termijn zal een gespreide beleggingsportefeuille vermoedelijk een hoger rendement opleveren dan een spaarrekening, waarmee tegenwoordig de inflatie niet eens wordt geklopt. Als men begint met beleggen wanneer de kinderen nog jong zijn is er een voldoende lange beleggingshorizon. Door dit te combineren met een periodieke storting kunnen de risico’s worden afgevlakt, omdat er dan zowel op hoogte- als op dieptepunten wordt belegd."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Financiële crises verminderen levensverwachting
 Mannen gaan flexibeler werken na geboorte eerste kind
 Wie is die man die op zondag het vlees snijdt?
 Een achtste van de Nederlanders vertrouwt meer op loterij dan beleggen
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
19-03-2014
 | 
15:59 uur
Het probleem met beleggen is inderdaad dat het op de lange termijn pas erg winstgevend gaat worden. Zo vroeg mogelijk beginnen is belangrijk, echter heb je op je 20ste meestal nog niet genoeg geld hiervoor, op je 30ste denk je dat het al te laat is en op je 40ste heb je er spijt van.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10