zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Spelfouten funest voor zakelijke relatie

19 maart 2014 - 72 procent van de hoogopgeleide Nederlanders ziet op het werk vaak tot regelmatig spelfouten voorbij komen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Taal in het Bedrijf. De grote meerderheid van deze fouten (63 procent) zit in het verkeerd gebruiken van d’s en t’s in werkwoordsvormen.

Nederlanders storen zich het meest aan fouten in zakelijke teksten als e-mails, plannen en verslagen (35 procent). Spelfouten in kranten of magazines (24 procent) en fouten in cv’s en sollicitatiebrieven (vijftien procent) staan op de tweede en derde plaats.



Foutloos schrijven
De meerderheid van hoogopgeleide Nederlanders is tevreden over hun eigen beheersing van de Nederlandse taal. Meer dan de helft (52 procent) geeft aan foutloos te schrijven. Over de mensen in hun werkomgeving zijn zij een stuk minder positief. Slechts dertien procent van de ondervraagden komt geen fouten tegen in teksten van collega’s en zakenpartners. 74 procent twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die schrijffouten maakt in het Nederlands.

Verantwoordelijkheid bij de werkgever
Over de reden dat Nederlanders veel spelfouten maken zijn de meningen verdeeld. De meeste hoogopgeleiden denken dat het mensen simpelweg niet uitmaakt dat ze fouten maken (47 procent). Andere Nederlanders zien de complexiteit van de Nederlandse taal, de slechte kwaliteit van het onderwijs, regelmatige veranderingen in spelling en grammatica en de invloed van straattaal en slang als belangrijkste redenen.

Eigen taal beter leren
Over één ding zijn bijna alle hoogopgeleide Nederlanders het wel eens: 82 procent vindt dat inwoners van ons land de eigen taal beter moeten leren en een opvallend groot deel hiervan (73 procent) vindt dat de werkgever een cursus moet aanbieden om de kwaliteit van geschreven teksten binnen het bedrijf te verbeteren. 29 procent vindt zelfs dat deze cursus verplicht moet zijn. Daarnaast is 21 procent van mening dat een taaltoets moet worden opgenomen als een vast onderdeel van het sollicitatieproces.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer ergert zich aan jonge collega’s
 Manager hecht aan goed gespelde sollicitatiebrief
 Onduidelijke functieomschrijving stoort werkzoekende het meest
 Poging tot omkoping (en andere manieren om een sollicitatie te verknallen)
 
 
reacties
 
Jose Glas  |   | 
19-03-2014
 | 
09:47 uur
Dat klopt! In de opfriscursus Beter Schrijven op het Werk wordt dan ook niet alleen aandacht besteed aan een correct gebruik van d's en t's maar ook aan interpunctie, correct gebruik van bezittelijk voornaamwoorden, los en aan elkaar schrijven van woorden, vervoeging van woorden die uit het Engels afkomstig zijn, etc. Ook werken we aan een correcte zinsbouw en het schrijven met een heldere structuur en een passende stijl.
susanna  |   | 
19-03-2014
 | 
14:53 uur
Als docent in het hbo loop ik vaak tegen schrijfproblemen van studenten aan. Ook uit de praktijk van onze afgestudeerden vernemen wij regelmatig hoeveel belang men daar hecht aan een goede schriftelijke taalbeheersing.

Ik ben echter heel benieuwd wie er aan dit onderzoek hebben mee gedaan (hoeveel deelnemers, achtergrond) en wat voor soort onderzoek het was.
W.M. Dekker  |   | 
19-03-2014
 | 
09:23 uur
Ik kan me ook flink storen aan spelfouten in met name zakelijke teksten. De taal lijkt soms wel steeds slechter beheerst te worden.
Daarentegen zijn het niet alleen fouten met d's en t's die me opvallen. In toenemende mate zie ik ook dat er totaal verkeerde woorden worden gebruikt (''vandaag is me zus jarig'') en dat leestekens worden gebruikt waar ze niet horen en vice versa.
Eelco L  |   | 
19-03-2014
 | 
15:54 uur
De 'me' fout zie ik ook steeds vaker voorbij komen. Vooralsnog zie ik dit vaker op bijvoorbeeld Facebook dan in een zakelijke tekst, maar evengoed is het natuurlijk een slechte ontwikkeling dat dit steeds vaker voor komt.
Annemarie Vaes  |   | 
24-03-2014
 | 
15:15 uur
Het verkeerd gebruiken van d’s en t’s in werkwoordsvormen is geen spelfout maar een grammaticale fout :-).
Feit blijft natuurlijk dat taalfouten storend zijn.
Maak je regelmatig taalfouten? Dan is een korte cursus Schriftelijke Communicatie Nederlands o.i.d. zeker aan te raden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10