14 maart 2014 -
Het traditionele uitzenden staat aan alle kanten onder druk. Dat is niet in alle opzichten slecht nieuws, aldus sectorbankier Han Mesters. De conjunctuur dwingt de ouderwetse uitzendbranche om te vernieuwen. ‘Never waste a good crisis.’
Mesters bespreekt in de New Generation Recruitment Guide van YoungCapital de belangrijkste socio-economische trends waar de uitzendbranche zich rekenschap van moet geven. Lezers van ManagersOnline krijgen vast een voorproefje. In deel 1: het belang van transparantie en vakmanschap.
Trend 1. Uitzenden met een open boek
Uitzenden wordt steeds meer als een commodity gezien. Grote volumecontracten worden op tenderbasis in de markt gezet. Hierdoor lijken uitzenders in een ‘cost plus’- of ‘open book’-achtig keurslijf gedwongen te worden. Uitzenders moeten maximale transparantie laten zien met betrekking tot de kosten die zij maken voor het aanbieden van diensten. De inlener bepaalt vervolgens hoeveel marge hij de uitzender ‘gunt’. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om als aanbieder onderscheidend vermogen te laten zien.
Never waste a good crisis
Benut de veranderingen om uzelf opnieuw uit te vinden. Kijk daarbij vooral buiten de gebaande paden, want de uitzendbranche loopt in dit opzicht niet voorop. Het is dan ook goed om te kijken naar bedrijven die al decennialang in ‘open book’-omgevingen opereren.
Een voorbeeld is het Britse beursgenoteerde bedrijf Serco PLC, dat groot is geworden met het overnemen van delen van de Britse overheid. Serco heeft het managementproces gestandaardiseerd. De honderden grote en kleine projecten die zij managet, worden op een uniforme manier aangestuurd door middel van een eigen Balanced Scorecard.
Transparantie is key
Deze meet- en rapportagetool helpt de hele organisatie om dezelfde strategische doelen na te streven, knelpunten te signaleren en de resultaten te verbeteren. Transparantie is de key; door alle informatie juist met haar klanten te delen, is Serco in staat in een omgeving van lage (gegunde) marges toch efficiencyslagen te maken en boven op de ‘gegunde’ winst nog extra winst te genereren.
Trend 2. Vakmanschap krijgt meer waardering
Voor uitzenders zal het bieden van toegevoegde waarde cruciaal worden. De realiteit gebiedt te zeggen dat veel uitzendkrachten ingezet worden op basis van capaciteitsvraagstukken, ofwel ‘piek en ziek’. Was het in goede tijden zo dat tot 70 procent van de uitzendkrachten een vaste baan vond, tijdens de crisis is dit percentage sterk teruggelopen; over het algemeen geldt dat werknemers die alleen een mbo-diploma hebben, extreem kwetsbaar zijn.
De dreiging van automatisering
Het type werk dat zij verrichten, is namelijk vaak in processen te omschrijven en valt dus veelal ten prooi aan automatisering. De mogelijkheden voor uitzendkrachten op de arbeidsmarkt lopen hiermee sterk terug, omdat uitzendwerk zich voor een groot deel richt op mbo’ers.
De specialist staat sterker
Gespecialiseerde uitzenders zoals Faber (schilders) of YoungCapital (studenten, starters en young professionals) hebben dan ook een betere propositie. In het geval van Faber gaat het om vakmanschap. We leven in een tijd waarin vakmanschap steeds meer gewaardeerd gaat worden. Dat betreft zowel vakmanschap dat gerelateerd is aan ‘handarbeid’ (denk aan lassers, pijpfitters, steigerbouwers, interieurbouwers bij bedrijven die exclusieve jachten produceren, instrumentmakers, loodgieters, etc.) alsook ‘intellectueel vakmanschap’ (kenniswerkers).