Verwachtingsmanagement belangrijker dan korte doorlooptijden voor sollicitanten
13 maart 2014 -
Candidate Experience – de ervaring van een sollicitant met een werkgever en diens sollicitatieprocedure – is in sterke mate afhankelijk van de punctualiteit en de flexibiliteit van de werkgever en niet zozeer van de doorlooptijden.
Dat is één van de conclusies uit een onderzoek naar de Candidate Experience dat is uitgevoerd door Intelligence Group in samenwerking met Nuwerk.
Punctueel en flexibel sollicitatieproces leidt tot hogere aanbevelingsbereidheid
Naast de verdieping in de sollicitant, zijn elementen als punctualiteit en flexibiliteit van groot belang als het gaat om de Candidate Experience. Deze twee elementen blijken hierop een significant effect te hebben. Hoe beter de ervaring met deze twee elementen, des te hoger het rapportcijfer dat een sollicitant aan de sollicitatieprocedure toekent, des te positiever het imago van de werkgever en des te groter de kans dat sollicitanten hun omgeving aanraden bij dezelfde werkgever te solliciteren (ambassadeurschap of ‘applicant referral’).
Zo geven sollicitanten, die het (zeer) mee oneens zijn met de stelling dat het proces punctueel verliep, deze procedure gemiddeld een 3,4. Sollicitanten die daarentegen het proces (zeer) punctueel vonden verlopen, geven het proces een 6,8. De mate waarin sollicitanten anderen aanraden bij dezelfde werkgever te solliciteren wordt beïnvloed door de flexibiliteit van de werkgever tijdens de sollicitatieprocedure. De sollicitanten die vonden dat het proces onvoldoende flexibel verliep, geven een 3,6 op een schaal van tien van aanbevelingsbereidheid. De sollicitanten die het proces wél als flexibel hebben ervaren, geven gemiddeld een 5,9. Het verschil tussen een onvoldoende en een voldoende.
Korte doorlooptijden niet essentieel
Het merendeel van de sollicitanten in het onderzoek vond dat het proces snel verliep (76 procent). Dit element heeft géén impact op de beoordeling van de sollicitatieprocedure, ‘applicant referral’ of het imago. Het is dan ook niet zozeer de vaart die een werkgever erin houdt om een sollicitant door een sollicitatieprocedure te laten lopen, als wel het na komen van afspraken. "Korte doorlooptijden lijken vaak een criterium te zijn voor een goede ervaring. Verwachtingsmanagement en daarin het tijdig nakomen van afspraken is echter vele malen relevanter. Daarmee bouw je een vertrouwensrelatie op. Een sollicitant die weet dat hij op een gewilde positie solliciteert, begrijpt ook dat het wat langer kan duren voordat er een reactie komt. Het belangrijkste is dat die reactie ook komt op het afgesproken moment. Maak die belofte waar," aldus Véronique Oonk van Intelligence Group.
Onderzoeksverantwoording
Data zijn afkomstig uit een onderzoek naar de Candidate Experience dat is uitgevoerd door Intelligence Group in samenwerking met Nuwerk. Het onderzoek had tot doel aan het licht te brengen hoe groot het belang van Candidate Experience is binnen recruitment én hoe recruitment een bijdrage kan leveren aan een prettige sollicitatie-ervaring. Er hebben in totaal 830 sollicitanten deelgenomen aan het onderzoek dat heeft gelopen van september 2012 tot en met januari 2014. Werkgevers konden gratis deelnemen. De werkgevers die hebben deelgenomen, hebben 7 maart een benchmarkrapportage ontvangen met de resultaten van hun sollicitanten. Dit is het tweede bericht uit een serie van vier. De volgende berichten zullen ook op de site van Intelligence Group verschijnen.