zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Focus in 2014 ligt op e-mailmarketing

12 maart 2014 - E-Village publiceerde gisteren de elfde editie (2014) van de E-mail Benchmark, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Een vergelijking met vorige edities laat een paar opvallende uitkomsten zien.

Zo geeft 43 procent van de marketeers aan dat zij in 2014 meer gaat investeren in e-mailmarketing ten opzichte van 2013. En mobiel kan absoluut niet meer worden genegeerd. Ruim 42 procent van de unieke opens wordt op een mobiel device (mobiele telefoon of tablet) gedaan.



Focus ligt op e-mailmarketing
84 procent van de marketeers geeft aan dat zij zich in 2014 massaal gaat bezighouden met
e-mailmarketing. E-mailmarketing laat hiermee andere digitale kanalen als SEO (63 procent), SEA (40 procent) en social media (37 procent) ver achter zich. De drie belangrijkste uitdagingen in 2014 draaien specifiek om relevantie en conversie. De marketeer wil vooral beter segmenteren om relevante content te versturen (74 procent). Daarnaast wil 44 procent databases koppelen zodat er betere klantprofielen kunnen worden opgebouwd. Ook hoog op de agenda staat conversie-optimalisatie van zowel e-mails als landingspagina’s (41 procent).

Open ratio stijgt
Ondanks de veelal negatieve berichtgeving in de media toont de benchmark aan dat de open ratio stijgt. Was in 2012 de gemiddelde open ratio nog 23,86 procent, in 2013 is deze gestegen naar 25,13 procent. Hiervan wordt ruim 42 procent van de unieke opens op een mobiel device (mobiele telefoon of tablet) gedaan. Een andere opvallende ontwikkeling is dat ondanks dat 75 procent van de marketeers aangeeft dat zij een aparte strategie voor e-mailmarketing heeft, slechts 31 procent gebruikt maakt van tests om de e-mailconversie te optimaliseren. Daarnaast geeft maar zeventien procent aan voldoende tijd te hebben om e-mailresultaten te analyseren en conclusies te trekken.

Andere opvallende cijfers
• 31 procent van de marketeers verstuurt e-mailings op basis van klantgedrag.
• Conversie geldt als belangrijkste meetpunt voor het succes van een e-mail (68 procent).
• Er zijn grote verschillen zichtbaar in open ratio’s tussen branches: Zorg & Welzijn (69 procent), Finance (66 procent), Energie (63 procent) en Overig (65 procent).
• De gemiddelde CTR is in 2013 (3,51) flink gedaald ten opzichte van 2012 (4,43 procent).

 
 Doorsturen   11 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe kleiner het bestand, des te beter het resultaat van de e-mailcampagne
 Gezocht: e-mailmarketeers met lef en cases van wereldformaat
 E-mailmarketing krijgt belangrijkere positie in de marketingmix
 ‘E-mailmarketing levendig en in ontwikkeling’
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
13-03-2014
 | 
08:48 uur
Dan zullen de spamfilters het druk krijgen!
Hebben de marketeers nu echt nog niet door dat de consument niet gediend is van al dat gedram en dat lastig vallen met hun gemanipuleer?
De ''moderne'' marketing methodes zorgen alleen maar voor een slecht imago van het bedrijf en het merk, wat toch niet de bedoeling kan zijn?
Eelco L  |   | 
13-03-2014
 | 
10:01 uur
Opvallend vind ik dat Social Media zo laag staat als marketing instrument. Ik verwacht dat hier meer uit te halen valt dan uit e-mailmarketing, aangezien dit heel snel als spam gezien zal worden door potentiele klant.
Marcel  |   | 
12-03-2014
 | 
19:55 uur
Het blijft voor ons nog steeds een sterke marketing tool !
Henno van de Hee  |   | 
13-03-2014
 | 
11:19 uur
Een goede e-mailmarketeer zal er voor zorgen dat het kanaal alleen positief ingezet wordt voor de ontvanger. Helaas zijn er veel bedrijven die het verpesten voor de rest, waardoor het medium e-mail en daarmee e-mailmarketing door velen als SPAM wordt gezien. Wat een goede e-mailmarketeer probeert te doen is het plaatsen van de juiste content, bij de juiste persoon, op het juiste moment. Bijvoorbeeld de aanbieding van een gratis koffie wanneer ik toch al op mijn trein sta te wachten omdat deze vertraging heeft. Mijn advies, lees onze benchmark eens goed door. Het ligt volledig aan de marketeer of jij met je merk als spammer wordt gezien.
Ad de Beer  |   | 
13-03-2014
 | 
11:31 uur
Als ik op de trein sta te wachten zit ik echt niet te wachten op mail met gratis koffie.
Waarom verdiepen marketeers zich niet in de mark, in consumenten maar blijven ze maar in hun eigen gesloten wereldje rondhangen?
Henno van de Hee  |   | 
14-03-2014
 | 
10:51 uur
Jammer dat je ''the bigger picture'' niet ziet en alleen reageert op het voorbeeld dat jou niet past. Uit onze benchmark blijkt juist dat marketeers zich meer dan ooit verdiepen in de markt en de consument. ''De belangrijkste uitdaging voor dit jaar draait om relevantie en conversie: allereerst wil de marketeer beter segmenteren om relevante content te versturen (genoemd door 74% van de ondervraagden).''
Ad de Beer  |   | 
14-03-2014
 | 
11:35 uur
Kijk Henno, dat bedoel ik nu. je refereert aan antwoorden van marketeers. Waar het om gaat is dat consumenten het beu zijn om steeds mail met reclame te krijgen, dat 50% van Facebook reclame is. Waarom denk je dat er miljoenen telefoonnummers in het bel me niet register staan? Waarom denk dat er wettelijke regels zijn over het maken van reclame op de social media? Waarom denk je dat er anti-spam wetgeving is?
Dat schijnt niet door te dringen in het wereldje van de marketeers.
Henno van de Hee  |   | 
14-03-2014
 | 
15:11 uur
Dat komt doordat reclame gewoon werkt. Zolang er geld mee wordt verdiend zal het ook altijd blijven bestaan. Het gaat erom hoe je als marketeer hiermee omgaat. Consumenten vinden het niet erg om reclame te ontvangen, zolang het maar relevant is. Alle regels die je schetst zijn in het leven geroepen om die push mentaliteit aan banden te leggen. Ik kan mij ook niet vinden in deze push marketing. Ik vind dat je jezelf geen marketeer mag noemen op het moment dat je met hagel schiet, anderen belast met je uitingen en niet nadenk over je boodschap en manier van communiceren. Scheer de marketeers dus niet allemaal over één kam!
Marcel Hoekstra  |   | 
16-03-2014
 | 
22:39 uur
Ik vind email marketing een goede tool om de contacten te onderhouden. Zelf doe ik dit minimaal, eens per maand. Email marketing om klanten te werven werkt niet helemaal meer helaas :(
Lazet  |   | 
4-11-2016
 | 
19:54 uur
Zou wel benieuwd zijn naar de nieuwe onderzoekgegevens van 2016....
Henno van de Hee  |   | 
7-11-2016
 | 
09:49 uur
Beste Lazet, de E-mail Benchmark 2016 is hier te downloaden: (Klik hier) Groet, Henno

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10