zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Taalgebruik beďnvloedt succes van organisatieverandering

12 maart 2014 - Verbetertrajecten in organisaties kunnen succesvoller zijn als managers en medewerkers elkaars taalgebruik en cultuur beter leren begrijpen. Bedrijven kunnen dit stimuleren door meer dialoog en samenwerking tussen verschillende beroepsgroepen te organiseren.

Ook opleidingen kunnen hieraan bijdragen door meer aandacht te besteden aan invalshoeken en denkwijzen uit andere vakgebieden. Dit concludeert Jos Pieterse in zijn proefschrift ‘Service Engineers in Change: Count your words’. Op 14 maart 2014 promoveert Pieterse aan de Open Universiteit.



Verandertrajecten
Verandertrajecten in organisaties die worden ingezet om vernieuwingen, besparingen en verbeteringen te realiseren, leveren vaak niet de vooraf beoogde resultaten op. Zo duren de trajecten meestal langer en zijn ze vaak kostbaarder. Dit lijkt nog meer te gelden voor traditionele bedrijven, zoals energieleveranciers en onderhoudsbedrijven waar veel technisch geschoolde medewerkers werken, zoals servicemonteurs. Jos Pieterse onderzocht de verschillen in taalgebruik en cultuur van servicemonteurs, managers en consultants die met elkaar een veranderingsproces doormaken. En hij onderzocht hoe deze verschillen het resultaat van de veranderingen beïnvloeden.

Behoefte aan detail
Volgens Pieterse hebben de verschillen in taal en cultuur grote invloed op het verloop en succes van het veranderingsproces. Managers hebben geleerd zich te richten op het behoud van overzicht en controle. In hun communicatie spreken zij daarom op hoofdlijnen en in abstracte termen over verbeteringen in de organisatie. Servicemonteurs zijn echter opgeleid in het realiseren van concrete oplossingen en hebben daarom behoefte aan achtergrond en detail. Zo is een term als ‘klantvriendelijker werken’ voor hen te globaal. In verandertrajecten vragen deze medewerkers dus soms uitgebreid naar het hoe en waarom van een verandering. Managers kunnen dit vaak niet goed plaatsen en zien de vragen als weerstand tegen de verandering.

Social skills
Om ervoor te zorgen dat verandertrajecten succesvol zijn, moeten organisaties er volgens Pieterse meer werk van maken dat managers en medewerkers elkaars taalgebruik begrijpen en de aannames die daaraan ten grondslag liggen doorzien. Dit kan door meer formeel en informeel overleg te organiseren tussen beroepsgroepen over hun doelstellingen en beweegredenen. Ook kunnen organisaties de samenwerking tussen beroepsgroepen stimuleren door de invoering van multidisciplinaire teams. Omdat de basis voor de denkwijze van een beroepsgroep wordt gelegd in de opleiding, zouden gespecialiseerde technische opleidingen meer aandacht moeten besteden aan de social skills van hun studenten en de invalshoeken van andere beroepsgroepen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Taalgebruik in e-mail verraadt onbetrouwbaarheid
 Taalgebruik zegt alles over betrokkenheid
 Top tien irritant managementjargon
 Vacaturejargon blijft abacadabra
 
 
reacties
 
Berry J. Prinsen  |   | 
14-03-2014
 | 
16:57 uur
Is dit wat men ook wel veranderkunde noemt en is dat hetzelfde als reorganisatie? Bedoelt men met Social skills sociale vaardigheden?
Ik woon sinds 1969 in Spanje en kan het hedendaags Nederlands niet meer zo goed volgen vandaar mijn vragen.
agentmulderfbi  |   | 
15-03-2014
 | 
06:55 uur
LS! Geachte Heer Prinsen! Mensen nemen meer tijd, om iemand waarvan ze denken, dat die dom is, wat uit te leggen, best wel aardig van mensen. U lijkt me zo slim, dat u nauwelijks antwoord nodig heeft, dus u had zich beter wat dommer voor kunnen doen. Wij zijn in dit land inmiddels zo intelligent, wat het beste af te meten is aan ons humeur en humor, dat maandelijks een universiteit geopend wordt in plaatsen als Tilburg (?) Als u ooit nog eens in dit land komt, zult u versteld staan over de veranderingen. Hoe u vrolijk zult raken, sinds Max Tailleur zijn de moppen wel tien keer leuker geworden. Regelmatig kom ik zo'n master of drs tegen, die met volle mond vraagt of er iemand Engels kan! Groet!
Phil  |   | 
19-03-2014
 | 
10:47 uur
Ben benieuwd het hele verhaal van de scriptie te lezen. Naar mijn ervaring zit het verschil niet alleen in het taalgebruik, maar vooral in de vaardigheid om goed en begrijpelijk te communiceren. Generalisten communiceren gemakkelijker met elkaar dan specialisten omdat generalisten veelal mensgericht zijn. terwijl specialisten materiegericht. Zet die twee bij elkaar en je hebt vrij snel crommunicatie te pakken. Het is daarom bij veranderingsprocessen voooral belangrijk om generalisten en specialisten eerst inzicht te geven in het herkennen van menselijk gedrag want dan hebben ze later minder moeite hun taalgebruik aan elkaar aan te passen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10