De innovatieve CIO is vooral een organisatiepsycholoog
11 maart 2014 -
Slechts twee procent van alle CIO’s is tevreden over het innovatieniveau binnen de organisatie, als we het jaarlijkse CIO report van Harvey Nash mogen geloven. Dat is behoorlijk moeilijk uit te leggen voor een groep leidinggevenden die het toch echt met name moet hebben van het succesvol implementeren van nieuwe technologie binnen een organisatie.
Dit stelt Remmert Remmerts de Vries, Business Unit Manager bij ilionx. "De reden waarom CIO’s veel innovatie zien mislukken, heeft waarschijnlijk dan ook heel weinig te maken met techniek, maar des te meer met gedrag. Sinds de opkomst van de PC op de werkvloer is er zo onvoorstelbaar veel mogelijk geworden, dat het niet eens binnen het voorstellingsvermogen van de meeste mensen ligt wat er eigenlijk al mogelijk is. Stel u voor dat u eind jaren zeventig bent gestart als controller, in de tijd dat een boekhouding nog met de hand en een rekenmachine werd gedaan; uw baan in 2014 lijkt dan in niets meer op uw startfunctie: u verzamelt gegevens digitaal, u verwerkt ze digitaal en presenteert ze digitaal.
Toepassen van innovatie
Innovatie zit hem dus niet zozeer in het bedenken van nieuwe mogelijkheden, want die zijn er al. Voor het overgrote deel van de CIO's geldt dat innovatie zit in het daadwerkelijk toepassen van wat er al is aan IT, dan in het bedenken van (weer) een nieuw product."
De Vries:"Laten we een voorbeeld nemen. Stel, u wilt een bouwvergunning aanvragen bij de gemeente. Dat kan tegenwoordig eenvoudig door een digitaal formulier in te vullen op het internet. Bij verreweg de meeste gemeenten is de afhandeling echter nog helemaal niet digitaal. Dit betekent dat het formulier wordt afgedrukt en behandeld alsof het per post was opgestuurd. Terwijl er al lang uitstekende software is, waarmee het formulier automatisch digitaal naar de juiste gemeenteambtenaar doorgestuurd kan worden. De ambtenaar en alle overige betrokken instanties zouden de aanvraag verder helemaal digitaal kunnen afhandelen. Toch doen de meeste gemeenten dit nog steeds niet. Iets vergelijkbaars geldt voor veel andere organisaties, zoals bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij. Een schadeclaim wordt meestal met een internetformulier ingediend, maar de claim wordt nog steeds ouderwets afgedrukt en verwerkt op papier.
De mens is een gewoontedier, en het is niet altijd eenvoudig om de voordelen van nieuwe (IT-)oplossingen zodanig uit te leggen dat deze door de eindgebruiker worden omarmd.
En juist daarin is voor veel CIO’s een rol weggelegd. De ironie wil dat dan ook die CIO zelf uit zijn comfortzone moet stappen en gedragsverandering moet bewerkstelligen. De CIO moet dus veel meer de rol aannemen van een organisatiepsycholoog, en dat is niet voor iedereen met een technische achtergrond weggelegd."
Hadden de CIO's maar kennis van psychologie, dan zouden ze begrijpen wat er aan de hand is, want het probleem zit, naar mijn mening, juist bij de ICTers.
Telkens als er een nieuwe ontwikkeling komt beginnen de ICTers meteen te denken hoe ze deze ontwikkeling in de organisatie kunnen gaan toepassen. De idee van de nieuwe tool staat bovenaan, de ''fitness for use'' voor de organisatie komt pas later.
En daar heeft de rest van de organisatie niet zo veel mee.
Zo hebben we dankzij de ICT naast email nu ook whatsapp, sms, mms en nog wat geintjes, waar gewoon even bij elkaar binnen lopen veel nuttiger kan zijn.
Nu moet iedere organisatie naast een website ook een Facebookpagina, een Linkedinpagina en een Google+ pagina hebben. Terwijl de klant vaak niet verder komt dan de advertentie in de krant.
Ik weet zo snel niet meer wat het was, maar een dezer dagen kwam er weer een innovatie en als bij donderslag waren de ICTers (en marketeers, ook zo'n groep) aan het verzinnen hoe die in de organisatie zou kunnen worden toegepast.
Lost het problemen op? Nee, vaak wordt het alleen maar complexer!
''De CIO moet dus veel meer de rol aannemen van een organisatiepsycholoog, en dat is niet voor iedereen met een technische achtergrond weggelegd.''
Waarom zou elke CIO een technische achtergrond hebben? Er zijn tegenwoordig opleidingen voor Innovatie Management, wat totaal niet technisch is. Binnen deze opleidingen leer je juist om te gaan met hoe je innovatie moet managen binnen het bedrijf. Ik denk daarom dat de toekomstige CIO automatisch meer organisationeler ingesteld zal zijn.