10 maart 2014 -
"In een volledig gelijke wereld besturen vrouwen de helft van de landen en bedrijven, en runnen mannen de helft van de huishoudens," schrijft Sheryl Sandberg in haar boek 'Lean In'. Ook uit het meest recente onderzoek van Regus, blijkt dat de algemene mindset snel aan het veranderen is.
Zo zegt 72 procent van de Nederlandse respondenten dat bedrijven die herintredende moeders niet aannemen, kansen mislopen.
Waardevolle expertise
Werkende moeders zijn geen verstofte werknemers; integendeel, ze beschikken over waardevolle vaardigheden en expertise, aldus 48 procent van de ondervraagden. Dit blijkt uit het meest recente onderzoek van Regus onder meer dan 19.000 bedrijfseigenaren en senior managers in 98 landen.
De ondervraagden geven aan dat flexibele werktijden, werkplekken dichter bij huis, parttimefuncties en de mogelijkheid van videoconferenties de meest gebruikte strategieën zijn om meer moeders terug te krijgen op de werkvloer.
Andere interessante cijfers
• 45 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat steeds meer vrouwen op afstand willen werken als ze weer aan het werk gaan;
• 31 procent van de ondervraagden merkt dat vrouwen een korter zwangerschapsverlof (minder dan drie maanden) nemen, mogelijk als gevolg van toenemende economische druk;
• 65 procent vindt dat dichter bij huis werken een belangrijke stimulans is;
• 24 procent stelt dat de mogelijkheid van videoconferenties in plaats van reizen herintredende moeders helpt.
Verloren productiviteit
Robbert Klaassen, commercieel directeur bij Regus Nederland: "Uit rapporten komt naar voren dat in sommige landen maar liefst 27 procent van het BBP per hoofd van de bevolking verloren gaat door niet-deelname van vrouwen aan de economie, en dat bedrijven waar meer vrouwen in het bestuur zitten, winstgevender zijn. Bedrijven doen er dus goed aan te kijken hoe ze de mogelijkheden van (flexibel) werken voor werkende moeders kunnen verbeteren.Bedrijven geven toe dat werkende moeders waardevol zijn, maar wanneer ze terugkeren van zwangerschapsverlof, vinden ze het vaak lastig, zo niet onmogelijk een balans te vinden tussen werk en privé. Het is daarom niet verrassend dat steeds meer moeders flexibel willen werken. Of het nu gaat om flexibele werktijden, deels dichter bij huis werken of het gebruik van videoconferenties, deze mogelijkheden helpen meer vrouwen aan het werk en maken de werkomgeving klaar voor de toekomst. Tenslotte zorgt het voor een productievere manier van werken en een betere balans tussen werk en privé, voor vrouwen én mannen."
Berenschot kwam al jaren geleden tot dezelfde conclusie als die heier vermeld wordt namelijk ''dat bedrijven waar meer vrouwen in het bestuur zitten winstgevender zijn.''
Robert Klaassen van Regus Nederland heeft dus -al jaren- gelijk.
Het zou interessant zijn wanneer hij en vooral wij dus ook de betreffende bedrijven te weten kunnen komen waarom die bedrijven niet op die kennis handelen?
Vinden zij winst niet belangrijk of vinden zij werkende moeders zo eng dat ze met minder winst genoegen nemen?
Het boek van Paco Underhill ''wat vrouwen willen, de groeiende invloed van de wereldeconomie'' sluit hier helemaal bij aan en is een aanrader>zonder dat mannen er erg in hadden zijn vrouwen sociaal, cultureel en economisch een niet te onderchattend kracht geworden!